Arbetsbrist – så gör du
I en tid av osäker konjunktur kan företag behöva omstrukturera sin organisation för att anpassa sig till nya marknadsförutsättningar. Detta kan innebära att bemanningen måste justeras, antingen på grund av arbetsbrist eller omorganisation.
Denna utbildning ger dig som arbetsgivare eller HR-ansvarig praktiska tips, råd och kunskap om hur du hanterar en arbetsbristprocess. Vi guidar dig genom de komplexa reglerna kring omplacering och turordning, hur du genomför en lyckad förhandling och allt du behöver tänka på vid avslut av anställningar.
Vi går igenom de viktigaste stegen och förklarar hur du bör agera för att följa lagen och minimera risker.
Kursens mål och innehåll
Målet med utbildningstillfället är att du i din roll ska känna dig trygg i att genomföra en arbetsbristprocess och veta hur du ska navigera för att göra rätt.
Kurstillfället kommer bland annat att behandla:
- Varsel
- Förhandlingsskyldighet
- Omplaceringsskyldighet
- Turordningsregler – samt hur undantagen kan tillämpas
- Viktiga aspekter att tänka på efter avslutad anställning
Dessutom får du tips på alternativa lösningar till uppsägningar och praktiska råd för att hantera svåra situationer på bästa sätt.
Målgrupp
Kursen riktar sig till chefer och HR och inom techbolag.
Praktisk information
Datum: 11 september
Tid: 09.00 – 11.00
Plats: Digitalt via Teams
Pris: 1 995 kr för medlemmar, 3 295 kr för icke medlemmar
Kursledare
Siri Åhlmans, arbetsrättsjurist ansvarig område väst och Maja Khailat Holmberg, arbetsrättsjurist
Anmälan
Anmälan till kursen öppnar inom kort.