Hoppa till innehåll

Alla skriker vi efter data-/IT-ingenjörer, men ändå kommer de inte…

Jag deltog igår och idag på en nätverksträff för programansvariga och studievägledare för ett antal av lärosätena som utbildar civil-/högskoleingenjörer inom data och IT. Jag deltog som en gökunge i sammanhanget, en välkommen sådan dock eftersom lärosätena är svältfödda på näringslivskontakter. Jag var även med på förra årets träff. Ett ämne som diskuterades särskilt i år var hur utbildningarna skulle anpassas till den s.k. Bolognaprocessen. Här är utmaningen att förena den traditionella synen på civilingenjörsutbildningen som en sammanhållen yrkesutbildning med det uttalat akademiska Bologna-konceptet med dess uppdelning i två block: kandidat- resp. masterexamen.

Annars dök de gamla vanliga frågorna upp, som handlade hur man på ett bättre sätt ska sälja in sina utbildningar. Egentligen är det mycket märkligt att företrädare för utbildningar inom det område som har den starkaste tillväxten och de bästa karriärmöjligheterna – IT – sitter och brottas med diverse existensiella bekymmer: Hur få fler tjejer, hur få fler studenter överhuvudtaget, hur få de som ändå söker sig ditt att också fullborda sina utbildningar etc. Något skumt är det t.ex. när KTH:s maskinteknikprogram (smaka på ordet: ”maskinteknik”!) lockar fler tjejer än datateknikprogrammet.

Hur attraktiva, välbetalda, spännande och ”människoinriktade” de jobb som utbildningarna leder till än är, så verkar det som om de tekniska högskolornas mix av en för alla ingenjörsprogram gemensam overallkultur (grabbigt!) och den för datainriktningarna specifika nördkulturen (abstrakt!) är förödande för att få ens några enstaka tjejer till skolorna. Vi talar här verkligen om ental, vid en rundabordsgenomgång bland lärosäterna angavs andelen tjejer inte ens i procent, utan i antal personer – så lätt räknade var de.

IT-branschen, och IT-&Telekomföretagens IT-kompetensråd, har en viktig uppgift att göra IT-yrket attraktivt, och även mata in till högskolorna vilka kompetenser som de bör utveckla. Lärosäterna måste dock själva ta sig an den kulturella biten. Så länge ”overallnörden” blir sinnebilden för data-/it-teknologen (hur orättvis den beskrivningen än är) så lär tjejerna hålla sig på säkert avstånd.