Hoppa till innehåll

1,7 miljoner vill inte vänta på bättre täckning

1,7 miljoner svenskar som bor och arbetar längs med järnvägsspåret, och de mobiloperatörer som vill erbjuda dessa kunder de tjänster de förväntar sig och har utlovats, får nu ta smällen för att regeringen och dess myndigheter inte tagit ansvar för att deras beslut kan verkställas.

PTS beslutade redan 2011 att mobiloperatörerna den 1 juli 2015 skulle få slå på sina 4G-nät med full styrka längs spåren. Vilket skulle ge både dem som bor och arbetar längs spåren, och de som i många fall har tåget som arbetsplats förutsatt att de har uppkoppling, snabbare och säkrare hastigheter vid mobilsurf.

Att tågoperatörernas kommunikation via GSM-R skulle komma att störas av att kommunikationen i 4G-näten slås på – och att det skulle innebära en säkerhetsrisk för resenärerna – var känt då PTS tog sitt beslut. 2011. Det är nu fyra år sedan. Fyra år som regeringen och dess myndigheter haft på sig att se till att tågoperatörernas kommunikation ska fungera smidigt och säkert samtidigt som 1, 7 miljoner svenskar får de tjänster de efterfrågar och i många fall upplever sig vara beroende av. Vad har hänt på de fyra åren? Inte tillräckligt, vilket blivit tydligt de senaste dagarna.

Förutom att Trafikverket nu tagit sitt ansvar för att säkerställa säkerheten genom att besluta om körförbud för de tåg som inte installerat de filter som behövs för att garantera säkerheten den 1 juli, vilket är positivt. Nu förutsätter vi att tågoperatörerna tar sin del av ansvaret och installerar filter i tid. För deras, och mobiloperatörernas, kunders skull.