Hoppa till innehåll

En genomusel bransch eller en handfull som ställer till med mycket?

”Konsumenternas förtroende för telekombranschen är fortsatt lågt”. Så låter det i förhandssnacket till årets konsumentrapport. Precis som förra året, och året där före… Det är trist läsning, och naturligtvis allvarligt. Att kunder och konsumenter är nöjda med det de köper, och med hur köpen går till, borde vara en ledstjärna för alla företag som erbjuder och säljer produkter och tjänster. Och är det också för telekombranschen.

Så är telekombranschens aktörer verkligen så usla som ryktet gör gällande? Eller är en förklaring till det låga förtroendet att en hel bransch får klä skott för ett antal oseriösa aktörers agerande? Enligt PTS står en handfull små operatörer bakom den absoluta majoriteten av klagomålen; sex små operatörer med en marknadsandel på mindre än 2 procent orsakade 54 procent av klagomålen till myndigheterna under 2015. Enligt Telekområdgivarna stod operatörer som sammanlagt har ungefär 1 procent i marknadsandel – och inte är med i Telekområdgivarna – bakom 70 procent av klagomålen om oetiska försäljningsmetoder 2015. Visst säger det något om var de verkliga problemen finns?

Den 11 maj tar konsumentminister Per Bolund emot årets konsumentrapport från Konsumentverket på Nalen i Stockholm. Eftersom rapporten delvis fokuserar på telekombranschen, sker överlämningen under ett seminarium som IT&Telekomföretagen, Telekområdgivarna och Konsumentverket arrangerar och bjuder in till tillsammans.

Att vi gör detta tillsammans med Konsumentverket är ett av många exempel på hur telekombranschen aktivt arbetar för att konsumenterna ska kunna förstå, hantera och lita på telekomtjänster och erbjudanden.

Under seminariet kommer jag, tillsammans med bland andra Telenors Sverigechef Patrik Hofbauer och Com Hems VD Anders Nilsson, att berätta mer om både vad branschen gemensamt och de enskilda operatörerna gör för att bygga förtroende. Kom gärna och lyssna!