Mängder av kreativa vidareutbildningsinitiativ finns, men när blir de huvudspår i utbildningssystemet?
På eftermiddagen, som ett av flera parallella spår, är det dags för mig att ingå i en av två paneler som behandlar ämnet Digital skills for labour market inclusion: reskilling of the labour force and jobs for young people. Min mission för dagen är att torgföra tesen att ”utbildningssystemet” – lärosäten, yrkeshögskolor, folkbildning m.m. – måste kunna erbjuda naturliga vidareutbildningsvägar för yrkesarbetande vuxna, på samma sätt som det finns självklara vägar för dem som går ut gymnasiet.
I den första panelen presenterar sig två damer som är väl värda att titta på – se gärna på videoinspelningen från och med 29:e minuten. Den första är Rosanna Kurrer som startat CyberWayFinder, ett företag som i samarbete med IT-säkerhetsföretag erbjuder treåriga specialutbildningar för personer i ”mid-career” som vill skola om sig till IT-säkerhetsexperter. Utbildningen har två utmärkande drag. Det första är att den uteslutande rekryterar kvinnor, med motiveringen att könsfördelningen bland IT-säkerhetsexperter är extremt sned, även med IT-branschmått mätt – i Europa endast 2 % är kvinnor. Det andra är att det inte ställs några tekniska förkunskapskrav. Allt handlar om mjuka kompetenser och learning-by-doing i samarbete med företagen. Och företagen är mycket nöjda.
Den andra (från 36:e minuten) är Susan McCambridge, som leder en av verksamheterna inom Belfast Met, en statligt finansierad vidareutbildningsverksamhet i Nordirland. McCambridge ansvarar för ”emerging technologies training courses”, där hon i mycket nära samarbete med tech-bolag tillhandahåller skräddarsydda kurser, där flera tusen personer – både med och utan tidigare teknisk bakgrund – har fått IT-specialistkompetenser. Även i detta fall handlar det till stor del om mjuka kompetenser om learning-by-doing.
I den andra panelen – ”min” panel – som leds av Cecilia Bonefeldt-Dahl, generalsekreterare i Digital Europe, fick jag inleda samtalet (ca 1.15.00) med att framföra tesen att alla de goda exempel på vidareutbildningssatsningar inte bara behöver skalas upp – de behöver göras till naturliga huvudspår. I panelen hade jag sällskap av Lie Junius, public policy-ansvarig på Google i Bryssel. Hon sammanfattade erfarenheterna av Googles utbildningssatsningar (ca 1.23.00) med följande fem framgångsfaktorer:
- Nära samarbeten (partnerships) mellan utbildare, intresseorganisationer och företag.
- Skräddarsydd utformning, även när utbildningarna skalas upp.
- Vikten av långsiktiga mjuka kompetenser som säkerhetsmedvetenhet, affärsmannaskap, kreativitet och samarbetsförmåga.
- Genusmedvetenhet.
- Neutralitet i förhållande till olika tekniska plattformar (”be platform agnostic”).
Budskapet i min slutkläm (ca 1.55.00) var att dessa Googles fem framgångsfaktorer, liksom erfarenheterna från CyberWayFinder och Belfast Met, bör vara självklara ingredienser i all högre utbildning.