Covid-19: Information och stöd för dig som är arbetsgivare
Uppdatering 27 augusti
Förhandlingar om nytt kollektivavtal flyttade till i höst
På grund av den rådande ekonomiska situationen med anledning av Covid-19 förlängdes (prolongerades) kollektivavtalen med sju månader från respektive utlöpningsdatum. Det betyder till exempel att ett avtal som hade ordinarie utlöpningsdatum 31 mars 2020 förlängdes att gälla t o m 31 oktober 2020 och att avtal med utlöpningsdatum den 30 april förlängts t o m den 30 november. I vissa fall har avtal oberoende av utlöpningstid förlängts t o m den 31 december 2020. Det innebär att det ännu inte finns någon fastställd löneökning för 2020. Förhandlingar kommer att återupptas under hösten om eventuella löneökningar eller övriga ändringar av avtalen. Eftersom det inte i nuläget går att säga något om resultatet av dessa förhandlingar rekommenderar vi er att avvakta med lönerevision tills nytt avtal är träffat och förutsättningarna är kända.
Vi återkommer med information så snart ett nytt avtal är klart.
Utlöpningsdatum för ditt företags kollektivavtal framgår i Arbetsgivarguiden, klicka på avtalet för att se giltighetstiden (inloggning krävs)
Inloggning till Arbetsgivarguiden
När du loggar in i Arbetsgivarguiden fungerar det bäst med webbläsaren Chrome. Om du inte har någon inloggning skapar du den själv, klicka på länken under inloggningsrutorna. Du behöver ert organisationsnummer och medlemsnummer (finns på fakturan från Svenskt Näringsliv). Om du inte hittar medlemsnumret kan du mejla organisationsnumret till medlemsnummer@almega.se så hjälper vi dig.
Uppdatering 11 juni 2020
I dagsläget får Almegas arbetsgivarjour många frågor kopplade till arbetsbrist, semesterplanering och Tillväxtverkets ändrade regler av stöd för korttidspermittering under semestern. Läs mer om det här och här.
Som medlem hittar du också detaljerad information i Arbetsgivarguiden och Arbetsgivarjouren är öppen under hela sommaren för medlemmar på vardagar mellan 8:30-16:00.
Uppdatering 25 maj 2020
Vi har fortsättningsvis haft ett väldigt högt tryck på frågor från våra medlemsföretag. De mest akuta frågorna bland våra medlemsföretag handlar just nu om korttidsarbete och arbetsbrist. Vi gör vårt bästa för att fortsätta att hålla den höga servicenivå som vi fått stor uppskattning för och upprätthålla en bra dialog med våra företag.
Om frågor kring korttidsarbetet
Just nu pågår ett intensivt arbete att utreda de fortsatta förutsättningarna för korttidsarbetet. En komplikation som har uppstått är Tillväxtverkets vändning i frågan om huruvida man kan få permitteringsstöd under semestern. Det tidigare beskedet från Tillväxtverket var att permitteringsstöd även kunde ges för de dagar då en arbetstagare hade betald ledighet, vilket nu inte längre gäller.
Många företag har redan hunnit bevilja semester baserat på de tidigare premisserna och kan komma att drabbas hårt nu när det står klart att stöd inte kommer ges för semesterperioden. Av det skälet har vi mycket rådgivning kring vad man kan och inte kan göra när det gäller att återkalla semester, komma överens om annan förläggning och så vidare. Vi arbetar därför hårt för att ta reda på vad vi kan göra för att hantera och underlätta situationen.
Om frågor som rör arbetsbrist
För tillfället arbetar vi mycket med att ge råd och vägledning i frågor som rör arbetsbrist. Tillverknings- och fordonsindustrin är i synnerhet drabbade av spridningen av covid-19, vilket ger efterverkningar på IT- och telekombranschen på konsultsidan. Framförallt är det våra konsultföretag i västra Sverige som är drabbade på grund av det stora kluster av till exempel fordonsindustri som finns där. Eftersom den rådande situationen gör det är svårt med alternativa uppdrag, så leder det till arbetsbrist.
De pågående förhandlingarna, så väl som det stora antalet potentiella förhandlingar, som rör arbetsbrist är en ovanligt svår situation. Inte ens under finanskrisen så förekom ett sådant stort behov av att säga upp personal på grund av arbetsbrist. Det är en tråkig situation för oss, för våra företag och dess anställda. Vi fortsätter att arbeta aktivt för att stödja i de svåra frågor som uppstår i detta speciella läge.
Övriga frågor
Det är många som kontaktar oss i andra frågor som berör kostnadssänkningar. Ett exempel är frågor som handlar om att undersöka möjligheten att förändra rörliga löneökningssystem. Många bonussystem är väldigt generösa i goda tider och det finns många företag som därför har funderingar kring hur man bättre kan anpassa systemen för ekonomiskt tuffare tider. Frågorna bottnar i att det nu är många företag som ser över alla sina kostnader och att se över vilken typ av belöningssystem man har på plats är en del av en sådan översyn.
Kort om avtalsrörelsen
De flesta av våra företag är just nu upptagna med att rädda sina verksamheter och vi får inte in många avtalsfrågor. När vi är tillbaka i någon form av normaltillstånd kommer vi börja titta på hur vi kan hitta olika lösningar i kollektivavtalen för att fortsättningsvis göra de attraktiva. För tillfället är vi överens om att ta upp förhandlingarna där de slutade, vilket innebär att vi kommer att dra igång avtalsarbetet igen efter sommaren.
Uppdatering 16 april 2020
För dig som Arbetsgivarmedlem (inkl. Serviceavtal)
Vår telefon- och mailjour är fortsatt högbelastad och vi fortsätter med utökad bemanning. Vi har exempelvis mer än tredubblat bemanningen i vår jourtelefon samt utökat med mångt fler medarbetare än normalt som bevakar och svarar på alla de mail som kommer in från er medlemmar.
Trots detta kan det ibland vara svårt att nå fram, men vi ber er att ha tålamod och överseende kring eventuella väntetider.
Om regler kring korttidspermittering
Vi får fortsatt, av naturliga skäl, mängder av frågor rörande korttidsarbete.
Regeringen har den 14 april föreslagit att det statliga stödet ska utökas under tre månader, för perioden 1 maj—31 juli 2020. Arbetsgivare ska enligt förslaget kunna korttidspermittera personal med 80 procents arbetstidsminskning. Arbetstagarnas lön reduceras i sådant fall med 12 procent. Statens stöd för korttidsarbetet ökar. Arbetsgivarens kostnader för lön och lagstadgade arbetsgivaravgifter minskar till 28 procent jämfört med läget innan korttidsarbetet. Lönetaket 44 000 kr ändras dock inte.
Vi utreder för närvarande om vi behöver träffa nya centrala kollektivavtal för att lokala avtal om 80-procentig permittering ska kunna träffas, varpå vi avser att återkommer med ytterligare information om detta.
En knepighet är att regelverket kring korttidsarbetets tillämpning förtydligas eller förändras kontinuerligt. Vi försöker att följa detta på nära håll och uppdaterar vår information så snart och så skyndsamt som vi bara kan. Eftersom vi ofta uppdaterar och ändrar mot bakgrund av Tillväxtverkets information så ber vi er att löpande gå in och ta del av den information som finnsupplagd under ”Korttidsarbete – Frågor och svar” på vår webb, där de vanligaste frågorna och svaren kring korttidsarbete finns redovisade. Du som har arbetsgivarmedlemskap (inkl. serviceavtal) hittar information via Arbetsgivarguiden. Har du inte inlogg till Arbetsgivarguiden, kan du enkelt skapa det här.
För översikt av olika statliga åtgärder med anledning av Corona-pandemin finns hemsidan verksamt.se, med information till företag från Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket, samt vidare länkar till andra, relevanta myndigheter.
Löneökningar
Vi får fortsatt mycket frågor om lönerna ska höjas fr o m 1 april eller inte.
Som vi tidigare informerat om har vi överenskommit med samtliga motparter om att förlänga nuvarande avtal. Det betyder att kollektivavtalen löper på i sju månader och att nuvarande villkor och löner i de centrala avtalen fortsätter att gälla.
Det innebär att det inte finns några lönehöjningar angivna fr o m 1 april 2020 och löneförhandlingarna återupptas i höst för de avtal som kommer att gälla från och med 1 november 2020.
Ovanstående överenskommelse innebär inte att vi överenskommit huruvida lönerna ska höjas retroaktivt fr o m 1 april eller inte. Den vidare diskussionen om löneökningarnas storlek och eventuella retroaktivitet kommer att föras i höst, i samband med att de nu förlängda avtalen löper ut.
Eftersom detta innebär att vi i dagsläget inte vet förutsättningarna för lönerevisionen (med vilken procentsats och från vilket datum som löneökningar ska ske) avråder vi er från att genomföra kollektiva lönerevisioner, till dess att vi landat i förhandlingarna med våra fackliga motparter senare i höst.
Uppdatering 30 mars 2020
Uppskjuten fakturering av medlemsavgifter
Vi vet att många av våra medlemmar har det svårt nu. Därför skjuter vi upp faktureringen av medlemsavgifterna för årets första halvår - från den 1 april 2020 till den 1 juni 2020.
Vi är mitt inne i en extraordinär kris som drabbar vårt samhälle, vår bransch och oss själva på olika sätt. Några av er jobbar på högtryck för att möta den ökade efterfrågan i en tid då den digitala omställningen går snabbare än någonsin. Andra av er känner tydligt av att väsentliga delar i samhället har stängt ner och att efterfrågan på era tjänster har minskat drastiskt. Oavsett i vilket läge ni befinner er i så finns vi här och gör vårt yttersta för att hjälpa er. Vi arbetar för högtryck för att kunna ge er medlemmar bästa möjliga stöd i denna tid av turbulens. Våra arbetsrättsjurister och branschexperter vill stötta er och påverka politiken i en riktning som hjälper er. Hör av er – och ta del av den hjälp och det stöd som finns!
Vi på IT&Telekomföretagen ser också löpande över vad vi kan göra ytterligare för att stödja er medlemsföretag på bästa sätt. Givet är att vi omprioriterar och riktar stora delar av våra resurser för att hantera coronakrisen och dess effekter för branschen.
Läs mer om den uppskjutna faktureringen på almega.se.
Vägledning om affärsrelaterade avtalsfrågor med anledning
av coronakrisen
Almega och våra förbund får många frågor från medlemmar som är oroade över hur deras befintliga affärsavtal påverkas av krisen som uppstått till följd av corona/covid-19. Almega har mot bakgrund av detta, med stöd av affärsjuridisk kompetens, tagit fram en övergripande vägledning och tips för att stötta sina medlemmar i dessa situationer. Klicka på länken för att ta del av vägledningen almegas-vagledning-om-affarsrelaterade-avtalsfragor-med-anledning-av-coronakrisen
Uppdatering 27 mars 2020
Ur IT&Telekomföretagens nyhetsbrev:
Den lavin av rådgivningsbehov som fullt förståeligt sköljt över oss de senaste veckorna är unik.
Vi gör vårt yttersta inom arbetsgivarservice, även om det finns vissa svårigheter att få besked om regelverk från Tillväxtverket (som väl även i viss mån famlar i mörkret själva).
Vi arbetar kontinuerligt med att bistå bland annat Tillväxtverk och våra motparter med att försöka förbättra den administrativa hanteringen, så att vi inte får några käppar i hjulen. Det är lättare sagt än gjort men vi bidrar till en hel del förbättringar i förutsättningarna för företag att få stöd.
Vi får kontinuerlig feedback från företag utan kollektivavtal att det regelverk kring stöd rörande att överenskommelse måste träffas med minst 70 % av de anställda på driftsenheten (att alla överenskommelser måste vara på samma nivå) gör att det i praktiken blir oerhört svårt att tillämpa korttidsarbete och vi försöker kontinuerligt signalera till regeringens företrädare om detta. Resultatet är trots allt att många behöver säga upp medarbetare om ingenting görs.
Vi har denna vecka tecknat alla nödvändiga centrala överenskommelser om korttidsarbete som krävs för användning i företag med kollektivavtal.
Vårt generella intryck (det varierar givetvis i olika fall) är att IT-branschen än så länge inte är lika hårt drabbad som många andra branscher men kan vid ett utdraget förlopp få problem. Telekombranschen är mindre berörd i nuläget, med undantag för den butiksverksamhet som vissa företag har.
Vi har också i går prolongerat våra avtal med samtliga motparter med sju månader till och med den 31 oktober 2020 (både IT- och telekomavtalet). Prolongeringen innebär precis som för parterna inom industrin att vi inte har tagit ställning till om det ska innebära retroaktiva löneökningar eller ej. Det måste göras senare utifrån det då varande läget.
Uppdatering 24 mars 2020
För dig som Arbetsgivarmedlem (inkl. Serviceavtal)
Av förklarliga skäl är det många medlemmar som hör av sig med Corona- /Covid-19-relaterade frågor kring vad som gäller, hur de åtgärder som fattats av regeringen ska tolkas och verkställas samt vad man som arbetsgivare bör tänka på. Vår telefon och mailjour är högbelastad och vi har infört en utökad bemanning. Vi har exempelvis mer än tredubblat bemanningen i vår jourtelefon samt utökat med mångt fler medarbetare än normalt som bevakar och svarar på alla de mail som kommer in från er medlemmar.
Trots detta kan det ibland vara svårt att nå fram, men vi ber er att ha tålamod och överseende kring eventuella väntetider.
Under A-Ö i Arbetsgivarguiden, Corona: Frågor och svar, samlar vi löpande svaren på de vanligaste frågorna.
Utöver vår telefon och mail-jour finner du också löpande, uppdaterad information på almega.se. Du som har arbetsgivarmedlemskap (inkl. serviceavtal) hittar information via Arbetsgivarguiden (bakom inlogg). Almega skickar även ut löpande nyhetsbrev, Arbetsgivarnytt, med information kring vad som gäller för dig som arbetsgivare.
Om ni som medlemsföretag vill lägga till namn för prenumeration av Arbetsgivarnytt, ber vi er att kontakta Barbro Lilja med namn, företagsuppgift och mailadress. Om man vill skapa inloggning (eller ytterligare inloggningar) på Arbetsgivarguiden, gör man det enkelt själv genom att använda sitt medlemsnummer och organisationsnummer.
Korttidsarbete
Vi har tecknat centrala avtal om korttidsarbete med alla våra motparter. Alla centrala avtal är lika mellan samtliga parter. Läs mer bakom inlogg i Arbetsgivarguiden
I Arbetsgivarguiden återfinns också en steg-för-steg guide avseende korttidsarbete samt en kalkylator för att räkna på potentiellt ekonomiskt stöd.
Av förklarliga skäl finns inte alla svar alltid i en så snabbhanterad lagstiftningsprocess, men vi gör vårt yttersta för att räta ut så många frågetecken som möjligt, så snabbt om möjligt. Vi har dock samlat de vanligaste frågorna och svaren kring korttidsarbete, bakom inlogg i Arbetsgivarguiden.
För dig som branschmedlem
För dig som inte är arbetsgivarmedlem finns även information att tillgå utanför inloggning på almega.se respektive här på vår samlingssida på techsverige.se, med nyttiga länkar till exempelvis Tillväxtverket, Arbetsgivarverket och Försäkringskassan etc.
Almega skickar även löpande ut nyhetsbrev, AlmegaNytt, med samlad information till medlemmar inom Almegas samtliga förbund (mottagare är VD och HR-ansvariga). Samma sak gäller för IT&Telekomföretagens Nyhetsbrev som går ut till alla medlemmar i IT&T. Här kan du skriva upp dig som prenumerant för vårt nyhetsbrev.
Avtalsrörelsen
Fredagen den 20 mars beslutades om en förlängning av nuvarande avtal inom industrin. Beslutet betyder att kollektivavtalen löper på i sju månader och att nuvarande villkor och löner i centrala avtal fortsätter att gälla. Eftersom det i det förlängda industriavtalet inte finns några lönehöjningar under 2020 ”fryses” lönerna till den 31 oktober. Som en följd av detta kommer IT&Telekomföretagen nu att ta kontakt med sina motparter för att så snart som möjligt teckna motsvarande avtal om sju månaders förlängning.
Överenskommelsen innebär också att de pensionsförhandlingar som bedrivits mellan Svenskt Näringsliv och LO flyttas fram till oktober för att istället hanteras då.
Den 1 oktober återupptar industrins parter förhandlingarna och går då direkt in i den så kallade Opo-månaden, det vill säga slutförhandlingarna som leds av de så kallade opartiska ordförandena. Det normerande märket sätts senast den 31 oktober. Hur den ekonomiska situationen ser ut till hösten kommer att vara vägledande för dessa förhandlingar.
Läs mer på almega.se och ta del av frågor och svar kring vad en uppskjuten avtalsrörelse betyder för dig som arbetsgivare.
Uppdatering 18 mars 2020
Vi var tidigt ute med att erbjuda rådgivning gentemot våra medlemmar men också med särskilt riktad arbetsgivarinformation i våra olika kommunikationskanaler. Vi har fått bra feedback från våra medlemmar på den rådgivning vi haft. Naturligtvis har vi fått väldigt många frågor, såväl direkt till kontaktpersoner i förbundet, som till vår telefonjour men hittills har vi kunnat möta de behov som funnits väl.
Frågorna som kommit in till vår rådgivning har i huvudsak handlat om hur man ska hantera medarbetare som varit på tjänsteresor eller privata resor till Kina, Italien eller annat riskområde.
I andra fasen har en del frågor avseende arbetsbrist och ekonomiska efterverkningar av den oro som corona-viruset för med sig, börjat ställas. I huvudsak har dessa frågor ännu inte kommit från medlemmar inom IT&Telekomföretagen, utan från företag i andra Almega-branscher, men vi kan förvänta oss att denna typ av frågor kan komma att öka även från våra företag i branschen – inte minst gäller detta för de medlemsföretag som har en verksamhet med många konsulter och som har sin huvudsakliga placering i de först och hittills, värst drabbade branscherna såsom besöksnäringen och transportsektorn.
Vi förväntar oss att vi under veckan som kommer, även kommer att möta mer rådgivning kring hur man ska hantera eventuella nationella eller lokala beslut om att stänga skolor och förskolor. Vi försöker här att ligga steget före och löpande analysera situationen och de besked som kommer från berörda myndigheter och regering.
Därtill försöker vi reda ut de villkor som ska gälla när staten tar över sjuklöneansvaret inklusive karensdagen samt att analysera det förslag om korttidsarbete som ska träda i kraft den 7 april, men tillämpas redan från den 16 mars.
Då vi ställer in en hel del utbildningar och större aktiviteter för att förhindra att smitta sprids, söker vi hitta andra kanaler att genomföra dessa i den mån vi bedömer att vi inte kan skjuta på aktiviteterna. Vi genomför exempelvis välbesökta webbinarier rörande Corona-viruset och dess påverkan.
På almega.se samlar vi löpande information som är viktig för dig som arbetsgivare att känna till. Informationen går även att nås via techsverige.se
Corona och avtalsrörelsen
Vi har dessutom fått en del frågor relaterade till avtalsrörelsen och hur corona-virusets spridning påverkar de förhandlingarna och de diskussioner vi har med våra fackliga motparter.
Förhandlingarna pågår men självfallet kommer den situation vi nu befinner oss i att kunna påverka vilken typ av avtal vi bedömer att vi kan teckna. För närvarande är dock situationen osäker och vi har ännu inte hunnit gå till botten i en dialog med våra motparter om vad detta betyder för oss som avtalsslutande parter.
Mer läsning:
Almega 2020-03-17: Statens åtgärder den 16 mars 2020 med anledning av coronaviruset