SVTs rapportering om spoofing, lördag 18 september
I inslaget har SVT intervjuat olika aktörer och försökt belysa frågan. Vi beklagar dock att SVT valt att inte ta med en beskrivning av vad branschens gjort för att söka försvåra denna typ av bedrägerier. Den svenska branschen tog redan för två år sedan initiativ till det samarbete som bedrivits under ledning av Telekområdgivarna och där flera myndigheter, bl.a. Polisen, deltagit för att hitta sätt att hantera det här. Samarbetet har också resulterat i en spärrlista – där företag och organisationer anmäler telefonnummer som spärras. Genom den här spärren så förhindras dagligen bedrägeriförsök.
Men mer behöver göras och många olika aktörer behöver engagera sig. Branschen måste fortsätta hitta tekniska lösningar som kan bidra till att förhindra bedrägerier. Rättsvårdande myndigheter måste utreda och lagföra dessa brott. Informationen om hur dessa bedragare agerar behöver spridas så att användare blir mer medvetna om situationen och hur man kan skydda sig. Och relevanta myndigheter behöver samverka med varandra och med branschen för att se vilka ytterligare åtgärder som kan och bör vidtas.
På Telekområdgivarnas sida finns mer information om hur du som konsument kan skydda dig här.