Hoppa till innehåll


Då många medlemsföretag har upplevt att deras kunder känner oro över i vilka situationer Uthyrningslagen är tillämplig, särskilt vid längre konsultuppdrag, har TechSverige, i samråd med vissa medlemsföretag och större kundbolag, tagit fram särskilda bestämmelser, som ett komplement till standardavtalen för Tjänster respektive IT-tjänster.

De särskilda bestämmelserna har utarbetats tillsammans med TechSveriges externa legala rådgivare, advokaterna Erik Bergenstråhle och Lisa Ericsson på Cirio Advokatbyrå, som delar TechSveriges uppfattning att avtalsvillkoren innebär en riskfördelning i affärsavtalet och inte är ett sätt att avtala bort eller försöka kringgå Uthyrningslagen.

När kan de särskilda bestämmelserna användas?
I punkten 1.1 anges när de särskilda bestämmelserna kan tillämpas. Där framgår att de kan användas vid uppdrag där:

  • leverantören ska utföra en tjänst (eller IT-tjänst) såsom närmare definierat i affärsavtalet, till kunden;
  • leverantören är ett konsultbolag som ställer sin samlade kompetens och erfarenhet till kundens förfogande genom leverantörens medarbetare som utför tjänsten;
  • medarbetarna inte är anställda i syfte att hyras ut till kundföretag för arbete under kundens kontroll och ledning; och
  • arbetsledningen, i den mening som avses i Uthyrningslagen, kvarstår hos leverantören under uppdragets utförande även om kunden kan komma att ge vissa dagliga anvisningar till konsulten/konsulterna om hur kunden önskar att tjänsten ska utföras för att passa kundens verksamhet.

Givetvis ska förutsättningarna ovan även vara uppfyllda i verkligheten och återspegla vad parterna har kommit överens om hur tjänsten ska utföras.

Riskfördelning mellan leverantör och kund

  • De särskilda bestämmelserna reglerar inte om Uthyrningslagen är tillämplig eller inte, utan klargör vem som ska ta risken om en individ (som under längre tid utfört konsultuppdrag för kunden) kräver anställning eller ersättning enligt Uthyrningslagen trots att parterna är av uppfattningen att lagen inte är tillämplig. Det uttrycks som att leverantören garanterar att lagen inte är tillämplig och tar på sig den ekonomiska risken om en domstol senare skulle bedöma saken annorlunda.
  • Att detta uttryckts som en garanti från leverantörens sida är avsett att tydliggöra att leverantören är så säker på sin bedömning att leverantören är beredd att ta den ekonomiska risken om bedömningen vid en senare rättslig prövning skulle visa sig felaktig.
  • Garantin påverkar inte om Uthyrningslagen faktisk är tillämplig eller inte, och den tar  inte heller bort en individs eventuella rättigheter enligt Uthyrningslagen (om lagen faktiskt är tillämplig). Resultatet blir att leverantören (med stöd av TechSverige) tar ansvaret och kostnaden för att lösa tvisten och kunden blir skyddad mot de ekonomiska risker som tvisten kan medföra.

Kundens ansvar
Bestämmelserna innehåller också ett åtagande för kunden att inte lämna erbjudande om anställning eller betala ersättning enligt Uthyrningslagen till den eller de konsulter som utför tjänsten. Åtagandet har införts mot bakgrund av att bestämmelserna är tänkta att användas i affärssituationer där parterna är överens om att uppdraget inte omfattas av Uthyrningslagen och där leverantören tagit på sig ansvaret att hantera tvisten och stå för kostnaderna. I utbyte mot detta åtagande från leverantörens sida, är det rimligt att kunden inte omedelbart tillmötesgår kravet utan avvaktar parternas samråd om hur kravet ska hanteras.

  • Om det vid samrådet bedöms att lagen ändå är tillämplig, kan kravet godtas.
  • Om kunden bryter mot kravet om samråd faller normalt leverantörens åtagande att driva processen och svara för kostnaderna. Någon skadeståndsskyldighet kommer däremot inte att uppstå för kunden.

Leverantörens rätt vid tvist
Om kravet bestrids är det rimligt att leverantören, som åtagit sig den ekonomiska risken, har rätt att företräda kunden i ärendet och besluta hur ärendet ska hanteras. Kunden har  alltid rätt att delta i processen.

Om kunden inte vill ge beslutanderätten om hur en tvist ska hanteras till leverantören, kan parterna komma överens om avvikelser från de särskilda bestämmelserna, t.ex. att kunden ska ha rätten att besluta om en process ska inledas eller inte, eller att parterna är överens om att i första hand försöka komma överens med individen.

Stöd och rådgivning
TechSverige erbjuder rådgivning och stöd till sina medlemsföretag vid frågor kring dessa särskilda bestämmelser.

Karolina Löf, chefsjurist, TechSverige, karolina.lof@techsverige.se
Tobias Odervång, medlemsansvarig, TechSverige, tobias.odervang@techsverige.se