Strategi för IT i skolan krävs
I artikeln ”Inget behov av en nationell skolstrategi”, CS 16/3 -12, avfärdar statssekreteraren Bertil Östberg (FP) det behovet. Det är ett deprimerande tecken på att Anna-Karin Hatts ambitioner inte har den förankring i regeringen som är nödvändig för att nå regeringens mål: Sverige ska vara världsbäst på att använda digitaliseringens möjligheter.
Om regeringen tror och anser att skolans användning av it som hjälpmedel är en fråga för skolans huvudmän, kommunerna, och att regeringen inte har något strategiskt ansvar för att driva frågan kan man inte komma till annan slutsats än att regeringen abdikerar från sitt ansvar för en fundamental del av skolpolitiken: hur ska skolan tillvarata de möjligheter som it och internet ger för bättre pedagogik, effektivare administration, bättre kontakt mellan skola och hem, elevers förberedelse för vuxen- och yrkeslivet.
Statssekreterare Bertil Östberg säger bland annat, som svar på frågan om kravet på en nationell it-strategi: ”Vi har uppdaterat läroplanerna, där finns också it med”. Dels gäller det bara vissa ämnen, dels är det inte det som är poängen med en strategi. Poängen är att i dagens digitaliserade samhälle synliggöra hur it bör tillvaratas som hjälpmedel för såväl pedagogik, administration och lärarstöd.
I regeringens Digital agenda för Sverige (sid 33) finns viktiga preciseringar av vilka strategiska frågor som måste hanteras, som exempel på punkter i en strategi. Det handlar inte om hur läroplaner utformas.
Bertil Östberg säger också att det inte är regeringens ansvar att förse lärarna med moderna arbetsredskap. Mycket riktigt, det ansvaret ligger på kommunerna. Men regeringen har tydliga förväntningar på kommunerna vad avser skolorna i mängder av andra sammanhang.
Bland annat är en hörnsten i politiken att läraryrkets status ska höjas. Är inte lärarnas arbetsmiljö och tillgång till modernt datorstöd en viktig del i det arbetet?
”It kan vara med som en bit – i ett sätt att höja lärarnas kompetens – som ett sätt att göra undervisningen intressant”, säger statssekreteraren.
Fel, fel, fel. Det handlar inte om att göra undervisningen intressant. Det handlar om att göra undervisningen i svenska skolor – där elever ska förberedas för sitt vuxna liv – så bra att Sverige blir en ledande skolnation. Då är it en integrerad del i skolans verksamhet, inte en intresseväckare.
Man kan fråga sig hur den attityden bidrar till målet om att Sverige ska vara världsbäst på att använda digitaliseringens möjligheter?
Anna-Karin Hatt talar om att Den digitala agendan är ett verktyg för att samordna regeringens insatser och åtgärder inom it-området. Är inte utbildningsdepartementet med Jan Björklund i spetsen en del av regeringen?
För att nå hela regeringens mål om ett It-Sverige i världsklass krävs en nationell strategi för it i skolan. Nu.
Mikael von Otter, näringspolitisk expert IT&Telekomföretagen