Hej vd: Gösta Thorell, iCore
I september tillträdde Gösta Thorell som ny vd för iCore. Med över 25 år inom IT-branschen betonar han vikten av engagerat och transparent ledarskap som drivkraft för innovation och kundnytta.
– Resan fram till idag har varit fantastisk med en utveckling i branschen som präglas av hög konkurrens, stort behov men också stora möjligheter med nya disruptiva teknologier som ökat värdet och hastigheten i hur och vad vi levererar.
Vad tycker du är viktigt för ett ledarskap och då kanske speciellt i techbranschen?
– Involvering, transparens och ett genuint intresse för vad alla kan och vill bidra med. Techbranschen är av sin natur innovativ och lösningar på utmaningar kan ofta kräva olika perspektiv och erfarenheter. Här är det viktigt att ta tillvara kompetens och talang, och få den att samspela med både kundernas krav och bolagets behov. I slutändan gäller det om att arbeta professionellt, långsiktigt och nära kunden med deras situation som utgångspunkt. Detta kräver en ständig dialog och utveckling, både internt och med kunden. Att uppmuntra och stödja detta är en viktig uppgift som ledare.
Vad står högt upp på er agenda just nu?
– Marknaden i allmänhet och i synnerhet iPaaS-marknaden, som utvecklas snabbt. Vårt fokus just nu är att fortsätta att framtidssäkra iCore-plattformen. Under de senaste åren har vi investerat stora resurser i att inte bara utveckla nya funktioner och verktyg, utan även rekonstruerat grundläggande teknik. Detta ger oss nu stora möjligheter att snabbt addera nya förmågor till vår plattform, inte minst inom AI-området.
Hur arbetar ni med AI?
– AI präglar det mesta av vårt arbete. I produktutvecklingen har vi länge utnyttjat flera olika verktyg för att effektivisera och förbättra hela vår utvecklingsprocess. Internt använder vi AI för att vara effektivare i allt från administration till kundinteraktion, prospektering och marknadsföring. Det som kanske är viktigast är att vi har börjat utveckla vårt kunderbjudande och tjänster baserat på AI. Ett exempel är att vi nu har MCP-servrar som kan serva AI-agenter att interagera med iCore-plattformen på ett kontrollerat och säkert sätt. Vi har under hösten färdigställt våra första tillämpningar som ger direkt kundnytta mot flera affärsprocesser beroende av transaktioner och realtidsdata. Ett mycket spännande område.
Vad ser du för utmaningar för iCores fortsatta utveckling?
– Som gammal ingenjör är man ju skolad att identifiera utmaningar, men framför allt ser vi nu möjligheter. Dock påverkas näringslivet ständigt av konjunkturen som nu har varit ljummen en längre tid och en kraftigt ökande konkurrens som vi måste möta på bästa sätt. Vi har en state-of-art-plattform och globala muskler, men också en inställning som präglas av enkelhet, transparens och en uppriktig vilja att inte bara lösa kundernas utmaningar, utan även hjälpa dem att hitta förbättringsmöjligheter. När vi kombinerar detta med en lokal närvaro och personlig touch känner vi oss trygga i vår konkurrenskraft.
Vad ser du för fördelar med iCores medlemskap i TechSverige?
– TechSverige har funnits med sedan jag började i branschen och har varit en viktig kraft i att standardisera och förenkla affärerna mellan leverantörer och kunder, inte minst genom den breda acceptansen av standardavtal. Utöver detta är nätverken mycket viktiga forum för att utveckla branschen och inte minst TechSveriges arbete med att driva digitaliseringsagendan mot myndigheter och utbildningsväsendet. Som ”branschräv” vill jag tacka er för allt arbete.

iCore grundades 2001 och har under åren utvecklats till ett modernt företag med en SaaS-baserad integrationsplattform (iPaaS) i centrum, omgärdat av professionella konsult-, service- och supporttjänster. Bolaget hjälper över 300 kunder att automatisera och effektivisera sina affärsprocesser och göra digitalisering tillgänglig för hela organisationen, även utanför IT-avdelningen. Våren 2024 förvärvades iCore av den globala IT-koncernen Volaris Group.