People in tech: Susanna Salwén, Columbus
Om Susanna Salwén, fick driva ett nytt projekt utan begränsningar skulle hon skapa en AI-driven karriärcoach för alla medarbetare. I vår artikelserie People in tech berättar hon om sin roll som People Director på konsultföretaget Columbus i Sverige.
– Jag jobbar som People Director sedan nio månader tillbaka. Innan dess har jag arbetat på IBM och Kyndryl i många år i olika roller. På Columbus leder jag People teamet i Sverige som består av sex personer, en blandning av People Partners, HR strateger och Talent Acquisition. Vi jobbar nära våra kollegor i de andra länderna och driver bland annat förbättringsprojekt och initiativ tillsammans.
Hur gör ni för att knyta till er rätt kompetens?
– Vi jobbar aktivt med att synas i sociala medier där våra medarbetare är budbärare. Vi har attraherat många nyanställda den vägen, och även på mässor och andra events vi ordnar. Utmaningen är att se vilken kompetens vi kommer behöva två-tre år från nu för att kunna erbjuda ”upskilling” till de vars kompetens inte är lika eftertraktad, och kunna rekrytera de som både kan fylla ett omedelbart behov och kommer kunna utvecklas med oss. Rätt ofta lyckas vi få tillbaka före detta anställda, så kallade ”boomerangs”, genom att hålla kontakten med de som lämnar.
Hur skulle du beskriva Columbus företagskultur?
– Till skillnad från mina tidigare arbetsgivare är Columbus inte amerikanskt utan danskt och vår nordiska kultur är påtaglig, med öppenhet, samarbete och en platt organisation. Columbus har ett starkt kundfokus, vi jobbar globalt i många av våra uppdrag, kombinerat med nordisk öppenhet. Vi satsar mycker på det sociala, anordnar många interna sammankomster som för oss närmre varandra. Vi styrs av våra kärnvärden Stay Curious, Build Trust, Collaborate, Deliver Customer Success – som ger fokus på innovation, samarbete och kundnytta.
Till skillnad från mina tidigare arbetsgivare är Columbus inte amerikanskt utan danskt och vår nordiska kultur är påtaglig,”
Vilka trender inom HR tror du kommer påverka branschen mest de kommande åren?
– Jag ser tre starka trender. Den ena är AI och automatisering – HR kommer att bli mer datadrivet, med AI som stöd för rekrytering, kompetenskartläggning och prediktiv analys. Det ser vi redan nu bland annat i form av stöd för rekryterare. Den andra är personalisering av medarbetarupplevelsen – precis som kundupplevelser skräddarsys, kommer vi att skapa individuella utvecklingsplaner och blir mer flexibla när det gäller var och hur arbete utförs. Den tredje trenden är hållbarhet och socialt ansvar – Employer branding kommer att handla lika mycket om värderingar och samhällsansvar som om lön och förmåner.
Hur använder ni data och digitala verktyg för att förbättra HR-processer?
– På Columbus arbetar vi med att analysera engagemangsdata för att förstå trender och agera proaktivt, vi automatiserar administrativa processer så att HR kan fokusera på strategiska frågor och vi implementerar digitala lärplattformar som gör kompetensutveckling tillgänglig och relevant för alla. Vi arbetar också med att införa agenter som hjälper oss bland annat vid rekrytering och som stöd till chefer kring allehanda frågor.
Om du fick driva ett helt nytt initiativ utan begränsningar – vad skulle det vara?
– Jag skulle skapa en AI-driven karriärcoach för alla medarbetare. Den skulle kartlägga kompetenser och intressen, föreslå utvecklingsvägar och utbildningar och ge realtidsfeedback på hur man kan nå sina mål. Det skulle göra karriärutveckling mer transparent och engagerande.
Vad ser du för fördelar med medlemskapet i TechSverige?
– Det finns många fördelar. Dels det stöd vi erbjuds iform av rådgivning, mallar, nätverk med mera, men dels också som en budbärare av våra åsikter och önskemål. Vi kan göra vår röst hörd genom TechSverige och göra den starkare tillsammans med andra i branschen. En ytterligare fördel är att komma närmare andra företag och ”avväpnat” kunna prata om sånt som vi alla ser som utmaningar.

Columbus är ett internationellt konsultföretag som hjälper företag att lyckas med digital transformation. Columbus erbjuder lösningar inom ERP, e-handel, data & AI, molntjänster och applikationsförvaltning – med fokus på att skapa affärsvärde och hållbar tillväxt. Columbus har över 1 500 medarbetare i mer än tio länder där Sverige är det största landet med ca 400 medarbetare.