Vilken betydelse har internet i vår ekonomi? Går det att mäta?
Observera att detta är internetekonomin, dvs e-handel, investeringar i infrastruktur och nettot av e-handelsexporten. Tittar man på hela branschens bidrag, dvs även generella IT-investeringar så borde vi ju åtminstone hamna på det dubbla.
I rapporten finns massor av spännande fakta för en statistiknörd som jag. T ex att 63% av alla svenska on-lineshoppade år 2009, att varje online-shoppare handlade för ca 20.000 kr, att online-annonseringen är det näst största reklammedium – störst är fortfarande tryckt media.
Mest spännande är att läsa om näringslivets förvandling. Det visar sig att tillverkningsindustrin är bäst på att utnyttja e-handel; t ex beställningar via webbgränssnitt samt hela betalningsprocessen. Vi väntar spänt på nästa steg – att nätet används mer i själva affären. Tänk bara när alla prylar i sig är uppkopplade till nätet, vilken möjlighet till support- och eftermarknadstjänster!
Småföretagen är de som använder nätet minst, och det är tydliga siffror på att internetanvändning har en positiv effekt på småföretag. De företag som har en avancerad webbnärvaro är de som växer mest. Skälet att inte använda nätet är enligt företagen själva att man inte har tid, har inte kunskap och förstår inte hur nätet kan utveckla företaget. Men hur får vi småföretagare, som har fullt upp med kund och leverans, att förstå möjligheten? Jag tror vi behöver goda exempel, och kunniga inspiratörer och coacher som kan möte företagare i företagarnätverk av olika slag runtom i landet. Inte tekniksnack, utan affärsmöjligheter och exempel.
Idag finns ju karriärcoacher, jobbsökar coacher, coacher till nyföretagare – varför inte coacher för IT-fiering av småföretag?
Det kanske är något för den kommande Digitala agendan?