Hoppa till innehåll

Behövs IT-kompetens på gymnasial nivå? Absolut … men den kommer inte av sig själv!

”IT-branschen skriker efter kompetens” är en rubrik man ofta läst de senaste åren. Den kompetens som då oftast avses är eftergymnasial kompetens av olika slag – IT-ingenjörer, systemvetare, yh-utbildade programmerare m.fl. – som helst också ska ha några års erfarenhet. Här finns ett stort intresse från våra medlemsföretag att göra samverkansaktiviteter av olika slag för att öka tillflödet av denna kompetens, bl.a. genom vår vår Välj-IT satsning riktad mot ungdomar på väg mot högskolestudier och genom våra insatser med fokus på utrikesfödda.

 

Det är dock lätt att glömma bort att det finns en mer hantverksmässig sida av IT-sektorn, vars tillgång till kompetens är minst lika kritisk; utan kompetenta nätverkstekniker, supportpersoner, fälttekniker m.fl. stannar IT-Sverige. För denna kompetenskategori – den gymnasiala – är det dock betydligt svårare att få ett engagemang från IT-arbetsgivare av olika slag (Jag talar om ”IT-arbetsgivare”, eftersom det i lika hög grad handlar om IT-avdelningar utanför IT-branschen, som IT-branschen som sådan, där denna kompetens behövs). På något sätt hoppas man att ungdomar och andra i tillräcklig grad ska söka sig till denna del av branschen, utan att arbetsgivarna behöver göra några aktiva insatser.

Ett konkret exempel på svårigheterna att skapa samverkan gäller det gymnasie-yrkesprogram där bl.a. nätverkstekniker utbildas (Dator- och kommunikationsinriktningen på El- och energiprogrammet). En central del av programmen är s.k. APL, arbetsplatsförlagt lärande. Här får skolorna jaga livet ur sig för att hitta arbetsgivare till APL-platserna. Den stora ironin är att trots mycket initialt motstånd mot att ta emot APL-eleverna slutar det i nästan samtliga fall med att arbetsgivarna är mycket nöjda och gärna anställer teknikerna direkt. Man frågar sig dock varför det måste vara så trögt …

Den 21 mars har IT&Telekomföretagen bjudit företrädare från både IT-gymnasier och medlemsföretag i Stockholmsområdet till en frukostdiskussion kring hur vi kan lösa APL-problematiken. Vi har skickat riktade inbjudningar till de IT-företag som vi vet behöver gymnasial kompetens, och fått svar från några enstaka tappra – heder åt dem. Vi välkomnar dock betydligt fler. För att inte företagen som deltar i frukosten ska känna sig som gisslan för att ta emot praktikanter har vi satt en tydlig etikett ”FÖRUTSÄTTNINGSLÖS” framför diskussionen. Det vi hoppas få ut av diskussionen är inte bara fler intresserade IT-företag, utan i lika stor grad dessa IT-företags ingångar hos kundorganisationer, där de vet att teknikerkompetens behövs. Till skillnad från många av IT-företagen, vars verksamhet drivs i konsultform, har kundorganisationer IT-verksamheter som drivs ”inhouse” vilket gör det betydligt lättare att ta emot praktikanter.

Fredrik von Essen