Replik: Har det offentliga råd att bekosta digitaliseringen?
I dag investerar marknadens aktörer kraftfullt i att bygga ut den digitala infrastrukturen, med drygt tio miljarder varje år. Vår uppmaning till Digitaliseringsministern är enkel: ta vara på den investeringsviljan, skriver Almegas vd Anna-Karin Hatt och Caroline af Ugglas, vice vd Svenskt Näringsliv i en debattartikel i Dagens Samhälle.
Ska Sverige klara de högt ställda bredbandsmålen och så många som möjligt kunna koppla upp sig till en framtidssäker digital infrastruktur och få tillgång till prisvärda digitala tjänster krävs att många aktörer investerar, samverkar och konkurrerar. Att bygga bredband till alla Sveriges hushåll beräknas kosta över 50 miljarder kronor och det är därför centralt att de investeringar som görs räcker så långt som möjligt.
Det regeringen har varit tydlig med, och som även har tjänat Sverige väl, är att den digitala infrastrukturen i första hand ska byggas av marknadens aktörer. Inte för att gynna marknadens aktörer eller för att ifrågasätta kommuner som bygger bredbandsnät, utan för att det offentligas roll ska vara att bygga där marknaden saknar kommersiella förutsättningar, att stimulera marknadens investeringar, samt att få dessa att räcka så långt som möjligt. Kort sagt att maximera nyttan av de medel och resurser som står till buds – till största möjliga gagn för medborgarna.
Risken kommuner tar när de själva bygger där marknaden är villig att bygga är att stå med tom kassa när delar av utbyggnaden i kommunen kvarstår. Detta samtidigt som de flesta kommuner nu betonar vikten av att alla kommuninvånare ska ges lika möjligheter. Är det ett klokt sätt att nyttja samhällets resurser? Vem ska då betala för de som blir utan?
Det finns i dag inte en enda svensk kommun som på egen hand uppnått målet om 100 procents tillgång till bredbandsuppkoppling. De som har lyckats bäst har gjort det i tät samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
I dag investerar marknadens aktörer kraftfullt i att bygga ut den digitala infrastrukturen, med drygt tio miljarder varje år. Vår uppmaning till Digitaliseringsministern är enkel: ta vara på den investeringsviljan så att alla – 100 procent – i Sverige kan få tillgång till en snabb och säker digital infrastruktur, utan att i onödan belasta samhällets begränsade och för så många andra insatser viktiga resurser.
Det menar vi medför många vinster för invånare, företag och samhället i stort!
Caroline af Ugglas, vice vd Svenskt Näringsliv
Anna-Karin Hatt, vd Almega