
Hej vd: Per Gustafsson, HiQ Mälardalen
Spännande, lärorikt och periodvis utmanande. Så beskriver Per Gustafsson sina första två år som Head of Region Mälardalen på techkonsultbolaget HiQ, Headqarters of tech.
– Jag har haft möjligheten att leda ett engagerat team, och det är en resa där vi verkligen har fått använda både hjärna och hjärta för att driva utvecklingen framåt och se konkreta resultat, säger Per Gustafsson.
Lågkonkjunkturen har satt HiQ, likt många andra företag, på prov men också fått teamet att växa, utveckla sitt erbjudande och fördjupa kundrelationer.
– Samtidigt är det tydlig att kärnan i det vi gör står stark oavsett konjunktur – teknikutvecklingen går snabbare än någonsin och många kunder inser att de helt enkelt inte har råd att pausa sin innovation och digitala utveckling. Där har vi fortsatt fått vara med och göra skillnad. Det är just i sådana lägen man verkligen ser kraften i att kombinera kreativitet, teknisk kompetens och laganda.
Hur skulle du beskriva företagskulturen på HiQ?
– För mig är HiQ en kombination av djup teknisk kompetens och en massa kreativ energi. Det finns en nyfikenhet och glädje i att lösa problem som smittar av sig, och där kundnytta alltid står i centrum. Du känner ganska snabbt att det är något speciellt här – en kultur där mångfald, laganda, personlig utveckling och vilja att testa nytt går hand i hand. Vi brukar säga att vi vill vara mer än bara en arbetsplats, och jag tycker att det märks. Här får man både utvecklas som individ och bidra till att forma framtiden med hjälp av teknik.
Det är viktigt att attrahera rätt talanger i en bransch där konkurrensen om de bästa hjärnorna är stenhård.”
Vad står högt upp på er agenda just nu?
– När vi pratar med kunder handlar det mycket om den rörelse i princip alla verksamheter befinner sig i – där mjukvara blir en allt mer central del av affären och där många ser möjligheter att både effektivisera och skapa nya värden. AI är självklart en del av samtalet – hur vi kan använda tekniken på ett smart och värdeskapande sätt. Lika aktuella är diskussionerna om hur vi bygger robusta och hållbara lösningar, där cybersäkerhet och resiliens är helt avgörande. Internt jobbar vi förstås också med att förbättra och effektivisera våra processer. Men framför allt handlar det om att fortsätta stärka våra kundrelationer, utveckla våra tjänster inom digital transformation och innovation och att attrahera och behålla talanger.
Vad ser ni för utmaningar för HiQ:s fortsatta utveckling?
– En av de största utmaningarna är att behålla och utveckla vår konkurrenskraft i en snabbt föränderlig marknad. Som konsultverksamhet lägger vi mycket fokus på våra kunder och de lösningar vi utvecklar, och det behöver ständigt balanseras med vår egen innovation, kompetensutveckling och att ligga i teknisk framkant. Dessutom är det viktigt att attrahera rätt talanger i en bransch där konkurrensen om de bästa hjärnorna är stenhård.
Vad ser du för fördelar med ert medlemskap i TechSverige?
– Vi på HiQ Mälardalen är relativt nya i TechSverige men ser redan nu värdet av medlemskapet. Vi ser att det kommer ge oss chans att utbyta erfarenheter och hitta samarbeten med andra innovativa företag och branschkollegor, samtidigt som vi får delta i viktig policypåverkan, hålla oss uppdaterade om branschtrender och delta i aktiviteter som stärker vår position i det digitala ekosystemet.

HiQ är ett techkonsultbolag med fokus på skräddarsydda mjukvarulösningar, i skärningspunkten mellan digital transformation och teknisk utveckling. 1700 experter kombinerar innovation, kreativitet och techexpertis för att skapa vassas digitala lösningar på marknaden.