Hoppa till innehåll
Prevent, ett företag som sysslar med förebyggande arbetsmiljö gör en satsning på ”IT-stress” och publicerade härom veckan en undersökning om detta fenomen.  Exempel på  IT-stress är enligt företaget att medarbetare inte kan sätta gränser för arbete och fritid,  blir stressad av ohanterliga informationsflöden eller att  IT-verktyg ökar det mekaniska  rutinarbetet.

Det där med informationsöverflöd känner jag igen.   Jag läste för ett par år sedan att vi under en dag får i oss lika mycket information som 1700-talsmänniskan fick under hela sin livstid. Vem har inte känt hjärn-overflow i försöken att läsa allt spännande som publiceras, eller suckat tungt över alla mail som ramlar in under en dag. IT innebär ju dels att vi får tillgång till all denna information, dels ger ju IT oss också verktyg att hantera den.

Efter Prevents pressmeddelande om rapporten hade flera medier rubriker om IT-stress, och jag anade katastrofsiffror från undersökningen.  Men  denna visade ju tvärtemot att de flesta var väldigt positiva och inte kände IT-stress alls. Över 70% upplever att mängden information som de tar emot i sitt arbete är lagom och att man hade tid att värdera och prioritera den.  80% av tjänstemännen tycker att IT gör arbetet mer varierat och lika många tyckte att man lätt och snabbt lär sig hantera nya IT-verktyg. Och apropå risken med gränslöst arbete så tyckte över 80% att de kunde sätta gränser för arbetet och 75% svarade att möjligheten till gränslöst arbete överlag är positivt.

Det mest negativa var att 20% anser att de inte att de har möjlighet att ge snabb respons på förfrågningar via e-post.  Det känns mycket välbekant.

Det är bra att man ur ett arbetsmiljöperspektiv har koll på hur IT-verktyg påverkar människor.  Vi har mycket att lära hur IT-system kan bli mer användarvänliga och det finns fortfarande många system i drift som passerat bäst-före-datum.  Men man ser ju tydligt hur positivt det är för människors jobb och fritid med ny teknik på jobbet.