Hoppa till innehåll
Almåsskolan vann Next Up Väst 2016

Touchbänken – försök att matcha det, Stockholms Next Up-skolor!

Next Up är tävlingen där åttondeklassare inspireras till IT-yrken genom att lösa verklighetsbaserade case. I tisdags avgjordes Next Up Väst, där klasserna 8A och 8B från Almåsskolan i Lindome gick hem med 15.000 kr som vinnare. Om två veckor, den 7 april, avgörs Next Up Stockholm. Frågan är om någon av de nio 08-skolorna kan matcha Almåsskolans lösning på Ericssons uppdrag att ta fram framtidens digitala klassrum: ”Touchbänken”, som med ett snyggt och enkelt koncept bakar in alla bärande delar i digitalt lärande.

Nio skolor i Göteborgs-regionen, med tillsammans knappt 400 elever, har under vårterminens första två månader jobbat med case från Ericsson, Hogia, IBM, Cybercom och Framtiden som en del av undervisningen. Syftet är att höja elevernas, och framför allt tjejernas, intresse för en framtid inom IT. I tisdags var det dags för skolorna, representerade av lag om fem killar och tjejer, att visa upp sina lösningar för experter från partnerbolagen, på en finaldag proffsigt genomförd av våra samarbetspartners Universeum.

Det är andra året tävlingen genomförs i Väst, och upplägget av årets finaldag var att lagen under förmiddagen först fick genrepa sina presentationer för experter från alla tävlingens partners (utöver case-bolagen ovan även från tävlingens silverpartners, se nederst), som gav sin återkoppling på lösningarna utifrån olika perspektiv – det tekniska, produktpaketeringen och marknadsföringen. På eftermiddagen gjorde de sidan presentationerna i skarpt läge, inför juryledamöter och en publik på 300 i Universeums foajé.

Vinnaren Almåsskolans lösning var ett svar på Ericssons case, som hade rubriken ”Hur ser morgondagens digitala klassrum ut där alla är ivriga att ta till sig ny kunskap?” Även andraplatstagaren Frillesåsskolan (som cashade hem 10.000 kr) hade Ericsson-caset, medan tredjepristagaren Assaredsskolan (5.000 kr) tog fram en lösning på Framtidens case ”Hur kan Framtidens boende vara en plats för lärande?”

För den som är orienterad i de digitalstödda pedagogiska metoder som är under utveckling kan inte bli annat än imponerad av hur väl Almåsskolan lyckas väva in bärande delar. Ägna gärna någon minut åt att studera rapporten som utgör ena delen i tävlingsbidraget (filmen är den andra delen, se nedan). Här återfinns individualiserad uppföljning av lärandet (= learning analytics), användning av belöningar (= gamification), samarbete och samverkan via andra plattformar som interaktiva skrivtavlor, touchpennor och surfplattor (=kollaborativt lärande) samt möjlighet att följa inspelade genomgångar (= flippat klassrum).

Om två veckor, den 7 april, avgörs Stockholmsversionen av tävlingen i Kista NOD-huset. Idag är sista inlämningsdag för de nio skolor som deltar. Även i Stockholms-tävlingen ingår Ericssons digitala klassrums-case, och vi får väl se om några av skolorna som tävlar med detta, eller någon av de andra casen (IFS, Atea, IBM och Hogia) kan matcha Almåsskolan!

Fredrik von Essen

Next Up Västs silverpartners: Academic Work, Atea, Capgemini, IP Only, Ius Innovation, Lindholmen Science Park, Sigma, Tripnet och Västtrafik.