Varslade medarbetare lär sig yrkessvenska med Lingio
När Lingio först tog initiativet till gratis språkutbildning var det mot besöksnäringen man riktade sig. Besöksnäringen var en av de första branscherna som drabbades hårt av coronavirusets spridning och Lingio inledde samarbeten med stora hotellkedjor som Scandic Hotels, Nordic Choice, BWH Hotel Group, Stureplansgruppen, Radisson Hotels och Winn Hotel Group. Moa Göransdotter, försäljnings- och marknadschef på Lingio, berättar hur det gick till.
– Vi märkte tidigt hur snabbt och hårt besöksnäringen drabbades av corona och hörde av oss till de stora hotellkedjorna för att erbjuda deras varslade medarbetare att gå våra kurser i yrkessvenska kostnadsfritt. Inom hotellnäringen är så stor andel som 40 procent av de anställda utrikesfödda och förhoppningen är att förbättrade språkkunskaper ska hjälpa fler att ta sig tillbaka snabbare till sina jobb, eller att förbereda sig för att kunna byta jobb. Ett hundratal anmälde sig till olika kurser i yrkessvenska och det känns verkligen fint att kunna stötta så många människor.
Kurserna är nu i full gång och engagemanget hos de som går språkutbildningarna är mycket högt. Utbildningarna bygger bl.a. på AI-teknik med digitala språkcoacher och övningar som fungerar som små spel där man som kursdeltagare jagar stjärnor, något som är mycket belönande och hjälper till med språkutvecklingen.
– Många deltagare visar ett otroligt engagemang och har redan nu spelat över 600 spel. Varje spel tar fem till tiominuter att genomföra, så deltagarna lägger ned väldigt mycket tid på att öva. Det säger otroligt mycket om vilket driv de här människorna har, säger Moa Göransdotter.
De deltagare som kommer från hotellbranschen har valt lite olika typer av språkkurser. Man har bland annat valt storkök, vård och omsorg, bagare, bussförare, bygg- och anläggning, medan vissa har valt att läsa generell svenska. Kursen drog igång i mitten av maj och bygger på en läroplan som sträcker sig över ett halvår. Övar man mycket och är språkstark går det snabbare att göra klart utbildningen. Av de som startade i maj är det några som redan hunnit bli klara och responsen från hotellkedjorna har varit mycket god.
– Alla har varit otroligt tacksamma. Jag upplever att alla gör så enormt mycket för sina medarbetare och man vill verkligen kunna återanställa de personer som man har behövt varsla eller säga upp. En av de hotellkedjor vi samarbetar med har till exempel haft digitala träffar online som en slags digital arbetsförmedling. I en tuff tid som denna är det roligt att se hur mycket man värnar om sina medarbetare, säger Moa Göransdotter.