Hoppa till innehåll
Anna Bäck

Hej vd: Anna Bäck, Kivra

Bland våra cirka 1400 medlemmar återfinns allt ifrån små startup bolag med få anställda, till stora, multinationella företag med tusentals anställda runtom i världen. Under vinjetten ”Hej vd” samlar vi deras syn på den senaste tiden och deras tankar om framtiden. Anna Bäck är vd för Kivra.

Coronakrisen har ju påverkat vårt samhälle i grunden – hur ser du på techbranschens roll och bidrag under dessa utmanande tider?

– På flera håll har vi sett hur digitala tjänster har underlättat på olika sätt under pandemin.Jag tycker vår roll som företag är solklar, vi ska inte bara under en pandemi utan alltid söka möjligheter att göra gott genom vår kärnaffär. Som företag behöver du fokusera på det du är bra på och rikta kraften mot något gott. Pandemin har förhoppningsvis väckt den tanken hos fler bolag. Covidbevisen är ett exempel som leder det i bevis. Vi såg tidigt att vi kunde bidra genom att vara en säker digital kanal för covidbevisen. Vi sträckte ut handen och la resurser dels på att visa regeringen varför Sverige som samhälle skulle vinna på att återanvända befintlig infrastruktur snarare än att bygga nytt, och senare la vi även resurser på att utveckla vår tjänst så att covidbeviset skulle passa ännu bättre i tjänsten, säger Anna Bäck och fortsätter:

– När vi tittar i backspegeln kan vi konstatera att regeringen, DIGG, e-Hälsomyndigheten mfl har tagit flera kloka beslut längs vägen och att vi hittills har levererat 2,5 miljoner covidbevis i Kivra. Det visar att det finns en enorm kraft i att fokusera på sin kärnverksamhet och sedan söka både affärs- och göra gott-möjligheter. Människors ökade mobilitet har också visat på nyttan av digitalisering. Att få och ha all sin post och alla sina viktigheter oberoende var man är

Om du blickar framåt, hur ser du på den närmsta framtiden; Vilka är era prioriterade frågor/fokusområden?

– En av dom största nyttorna med Kivra är att kunna samla så många viktigheter som möjligt på en plats som du kan nå oberoende var du är. Därför fokuserar vi på att se till att ännu mer post och kvitton digitaliseras, samtidigt som vi utvecklar och adderar fler tjänster i Kivra. Covidbevisen är återigen ett fint exempel, vi ser nämligen att vi kan skapa ännu mer samhällsnytta genom att samla fler liknande viktigheter i Kivra. Sedan tidigare skickas kallelser och besked inom vården i Kivra och framöver ser vi att ännu fler bevis likt covidbeviset kan skickas i Kivra så att medborgare kan få en bättre överblick över bland annat vaccinationer.

Vilka är de två viktigaste medskicken som du vill göra till våra politiska beslutsfattare inför valrörelsen 2022?

– Var stolta över strategi och genomförande runt covidbevisen. Det är ett fint exempel på samverkan mellan offentlig och privat sektor där man nyttjat befintlig infrastruktur. Det har dels resulterat i en bra lösning här och nu men även drivit digitalisering då fler nu fått upp ögonen för digital post. Mitt andra medskick blir tyvärr en påminnelse till regeringen om att omgående börja betala för digital post. Den svenska marknaden för digital post har potential att bli ett framgånsexempel att visa upp internationellt, men det bygger på att staten börjar betala för de tjänster de använder annars riskerar man att lägga krokben för sig själv.