Hoppa till innehåll
Johan Torstensson

Hej vd: Johan Torstensson, Tietoevry

I vår artikelserie Hej vd sätter vi just nu fokus på kriget i Ukraina och följderna för våra medlemsföretag. Först ut är Johan Torstensson, vd på Tietoevry som har ett stort team i Ukraina som arbetar med ett brett utbud av IT-tjänster för kunder i Europa, USA och Norden. De flesta av de cirka 2 000 anställda är anställda av Infopulse som är ett helägt dotterbolag till Tietoevry och en del av affärsenheten Tietoevry Create.

Vad har ni gjort och vad gör ni för att bistå era medarbetare härifrån Sverige?
– Eftersom Tietoevry har en stor verksamhet i landet har vi under en lång tid följt utvecklingen med stor oro. Vi etablerade tidigt en arbetsgrupp för att leda olika initiativ för att värna våra anställda och deras familjers hälsa och trygghet. Vi har bland annat hjälpt till med flyttar till säkra områden i de västra delarna av landet eller i grannländerna, där våra anställda kunnat flytta in i hotellrum, lägenheter och Airbnb:s. Många jobbar också med att se till att våra kollegor har tillgång till mat, hälsovård, juridiskt stöd, mobiltelefoner och andra nödvändigheter som underlättar den ansträngda vardagen. Förskottsutbetalningar av lön har också gjorts för att förenkla den tuffa ekonomiska belastningen detta innebär. Som bolag har vi också valt att ge finansiellt stöd till det viktiga arbetet som Röda Korset bedriver i Ukraina. Samtidigt undersöker vi fler sätt att kanalisera allas engagemang och vilja att hjälpa till, säger Johan Torstensson och fortsätter:

– Allt detta är möjligt tack vare många människors helhjärtade arbete, dag som natt, på distans och nära våra ukrainska kollegor. Hela företaget har slutit upp och stöttar varandra på ett väldigt fint sätt. Tyvärr fortsätter krigets grymheter och vi hoppas att det ska få ett slut så snart som bara möjligt.

Ni har valt att avsluta er verksamhet i Ryssland; vad var motiveringen till det beslutet?
– Vi är alla bestörta över den humanitära katastrofen i Ukraina. Kriget slår mot alla de värderingar vi som företag står upp för, och vi såg det som etiskt ohållbart att fortsätta med vår verksamhet i Ryssland.

Vad är din uppmaning till andra techföretag som vill hjälpa till?
– Det finns många bra och viktiga initiativ och insamlingar man kan stödja. Alla bolag kan bidra på olika sätt beroende på vilka förutsättningar som finns. För oss har det varit självklart att fokusera på våra anställda då vi är en stor arbetsgivare, men också att stödja det humanitära arbetet i Ukraina. I det här läget är ingen insats är för liten och hela branschen kan göra en stor skillnad tillsammans.