Hej vd: Per Samuelsson, Cisco
– Vi stöttar våra medarbetare och deras anhöriga på alla sätt vi kan, från att omlokalisera dem till ekonomiskt bistånd. Vi har också skapat en humanitär stödfond där alla medarbetare världen över kan donera, och arbetar med välgörenhetsorganisationer genom att dra nytta av Cisco-utrustning, och även ge stöd till de människor som nu är på flykt. säger Per Samuelsson och fortsätter:
– För samhället i stort bidrar vi exempelvis genom att ytterligare trappa upp vårt pågående arbete med att bistå verksamheter i Ukraina att skydda sig från cyberattacker och att den statliga infrastrukturen är säker. Genom arbetet från våra säkerhetsexperter på Cisco Talos och ThousandEyes övervakar vi hotlandskapet, stärker försvar och hjälper till att skapa överblick över läget.
Hur har Cisco hanterat eventuella pågående affärer i Ryssland och Belarus?
– Cisco har avbrutit all affärsverksamhet i Ryssland och Belarus för överskådlig tid. Vi är starkt övertygade om att det är rätt beslut, och vi arbetar med våra partners i omkringgivande länder för att säkerställa att deras egen verksamhet kan fortsätta.
Vad är din uppmaning till andra techföretag som vill hjälpa till?
– Det här är en oerhört utmanande tid för Ukraina och den påverkar hela världen, och det är också en tid för enighet. Även under pandemin såg vi enorma och koordinerade insatser från näringslivet för att rädda liv, och för att rädda människors försörjning och arbete – där även företag som till vardags är hårda konkurrenter stod sida vid sida för att bidra till hjälpen, med teknologi och lösningar som tillgängliggjordes och utvecklades för att underlätta vardagen. Jag tror att det är en viktig poäng, att alla kan göra något – men tillsammans kan vi göra mest. Det är vad vi ska ta med oss till framtida kriser.