– Vi ser en ökad oro hos våra kunder för exempelvis it-attacker och får frågor om hur detta kan påverka de lösningar vi erbjuder. Detta är något som vi arbetar kontinuerligt med och det ges extra fokus nu i och med den ökade riskbilden. Vi har ingen verksamhet i Ukraina men har gjort vad vi kan för att bistå med stöd till de drabbade. En del av oss på Tunstall har anknytning till Ukraina genom familj och vänner eller är påverkade av situationen på annat sätt. Jag ser ett stort engagemang hos våra medarbetare, vilket jag är väldigt stolt över, säger Johan Lenander.
Då Tunstall är ett globalt företag med verksamhet på många marknader kan en del av verksamheten påverkas.
– Fler äldre och personer med funktionsnedsättning kan komma att behöva vård och omsorg med anledning av kriget. Det kan leda till ett större tryck på personal, vilka redan har den demografiska utvecklingens utmaningar att hantera. Här kan Tunstall göra skillnad. Vi bidrar med innovativ teknologi. Vi avlastar samhället. Vi frigör tid för personal och ökar trygghet och självständighet för användare. Det är viktigt att vi lyssnar på våra kunders behov av stöd i den här situationen. Vi är ett techbolag med ett varmt hjärta.
Vad är din uppmaning till andra techföretag som vill hjälpa till?
– Jag vill uppmana alla att samarbeta. Vi behöver förmedla kunskap och skapa förståelse för vad tech kan bidra med. När vi delar erfarenheter och är innovativa bidrar vi till ökat värde och nya möjligheter. Jag är därför övertygad om att vi i techbranschen har mycket att vinna på att ta tillvara den kompetensinjektion som människor från Ukraina kan bidra med. Genom att erbjuda flyktingar arbetstillfällen skapas en stabilare och tryggare tillvaro för dem, samtidigt som branschen utvecklas. Vår sektor växer. Tillsammans gör vi skillnad!