”Företag kan göra skillnad”
Hur väcktes ditt intresse för hållbarhet?
– Jag har jobbat med hållbarhet i cirka 15 år. Jag är utbildad journalist och har alltid haft en önskan om att dra mitt strå till stacken. Via ett bananskal tog livet mig till IT-branschen och HP och det var jättespännande. Sedan hamnade jag på Clas Ohlson som produktchef och där hittade jag CSR (Corporate Social Responsibility) och började fokusera på hållbara leverantörskedjor. Jag letade produkter över hela världen och var mycket i kinesiska fabriker och där var det som att polletten trillade ner. Jag började förstå hur jag ville använda mina erfarenheter från att ha levt och rest runt om i världen, intresse för språk och olika kulturer samt världens utmaningar.
– Jag började utbilda mig inom hållbarhet samtidigt som jag arbetade och blev hållbarhetsexpert inom min tjänst på Clas Ohlson. Sedan tog jag tjänstledigt, för att studera ytterligare i Kanada och få mer erfarenhet av NGO:er (Non-Governmental Organisation) och hela den viktiga sfären. Jag bodde först i Kanada och sedan i Bolivia och jobbade där för en kanadensisk NGO, jag gick helt enkelt ”all in” för att jobba med hållbarhet. När jag kom tillbaka till Sverige gav Electrolux mig möjligheten att driva deras Responsible Sourcing Program i EMEA och jag flyttade till Italien för att göra det under fem år. Efter det har jag varit hållbarhetschef för Elekta, VD för UN Global Compact Network Sweden och är nu tillbaka på HP. Vi behöver civilsamhället- och staternas arbete, men vi behöver även företags muskler bakom hållbarhet och jag trivs väl i den privata sektorn för att driva förändring.
Vad är den stora hållbarhetsutmaningen för techbranschen?
– Det är flera men en är omställningen till cirkulärt, den gäller för alla som producerar hårdvara. Det handlar inte bara om själva produkten och materialet som återanvänds, utan även om att förändra ett helt företag. Företag måste bland annat ändra produktionsprocesser, leverantörssamarbeten och de tjänster som erbjuds. Hela ”businessen” förändras och det är en utmaning för alla oavsett vart du befinner dig i kedjan. En ytterligare utmaning som vi talar rätt lite om, är hur stor klimatpåverkan själva dataanvändningen har. Enligt siffror jag fått står den för ungefär nio procent och flyget för runt tolv procent, av klimatutsläppen. Men det talas mest om det sistnämnda. Dataanvändningens klimatpåverkan är en utmaning för alla, oavsett om hårdvara eller mjukvara är ens huvudaffär.