Hoppa till innehåll

Hej vd: Märit Sareyko, Epical

Epical är ett nordiskt datakonsultföretag specialiserat inom områden som analys, säkerhet, applikationer och integrationer. Den 1 april 2024 tillträdde Märit Sareyko som vd och hamnade mitt i en organisationsförändring.

– Tiden har gått otroligt fort. Mitt första år har varit spännande och väldigt roligt men också utmanande, säger Märit Sareyko.

Epical var en del av it-tjänsteföretaget Enfo fram till sommaren 2023. Som vd är Märit Sareykos uppgift att leda förändringen och samtidigt bevara företagets styrkor, kultur och expertis.

– Vi förändras för att bättre möta marknaden och för att bli tydligare i vårt erbjudande, inte för att vi vill förändra vår identitet. Som ny ledare handlar det om att skapa ett förtroende och det gör man bäst genom att både lyssna och vara transparent. Lyssna på kollegor, ta sig tid att förstå och respektera historiken och driva förändring baserat på vilka vi är.

Vad ser du som de största utmaningarna för Epical just nu?

– En är förstås osäkerheten i världen och världsekonomin, som påverkar alla företag på ett eller annat sätt. Det är svårare att förutsäga verksamheten och planera för framtiden för våra kunder, och därmed även för oss. En annan utmaning som är mer specifik för Epical är det faktum att vi fortfarande är relativt okända på marknaden. Detta trots att vi är en av de största spelarna i vår bransch. De som har jobbat med oss känner till oss, och de allra flesta av våra kunder jobbar fortfarande med oss efter många år, men utanför den kretsen behöver vi bli synligare och tydligare med vår expertis och hur vi kan hjälpa komplexa organisationer att skapa verkligt värde av sin data.  

Det har funnits en övertro på att tech, som ses som mer innovativt och modernt än andra branscher, kanske inte behöver fokusera på ledarskap.

Vad tycker du är viktigt för ett ledarskap i techbranschen? 

– Ett i grunden gott och inkluderande ledarskap är viktigt för alla branscher. Men just techbranschen, som under många år varit under stark tillväxt, har kanske inte tagit sig tid att bygga det goda, inkluderande ledarskapet. Det har funnits en övertro på att tech, som ses som mer innovativt och modernt än andra branscher, kanske inte behöver fokusera på ledarskap. Det har i många fall varit teknologin som styrt, och det har byggts upp strukturer och kulturer som inte kanske inte alltid har stöttat ett moget ledarskap. Techbranschen behöver ett ledarskap som stöttar innovation, nyfikenhet och utveckling, men som samtidigt baseras på goda värderingar och skapar stabilitet. Tech är fortfarande mer snabbrörligt än andra branscher i många dimensioner och har därför också större behov av stabilitet och långsiktighet i andra dimensioner. Det behövs fokus på mångfald, inkludering, värdegrundsbaserad kultur och hållbar utveckling.

Vad behövs för att techbranschen ska kunna stärka Sveriges konkurrenskraft på bästa sätt?

– En av de stora utmaningarna är kompetensförsörjningen och kommer troligen att vara så en längre tid framöver. Det är en begränsning av möjligheterna att växa och stärka techbranschen. Vi har strukturer där vi både utbildar för lite inom tech, men också har för lite fokus på att stödja innovation. Universiteten och utbildningssystemen borde ligga ett steg före och bidra till att trycka branschen framför sig, men idag är det techbolagen som ligger i framkant vad gäller den snabba utvecklingen inom tech. Jag tror det finns en stor outnyttjad potential i samarbeten mellan näringslivet och utbildningsinstitutionerna, både för att öka innovationskraften men också för att säkerställa att kompetensförsörjningen fungerar bättre. Det behövs ett nära samarbete för att driva innovativ teknikutveckling och samtidigt förstå hur den skapar affärsvärde.

Som medlemmar i TechSverige, vilka fördelar ser du med medlemskapet?

– I den mognadsresa som techbranschen behöver göra är TechSverige en viktig faktor. Vi blir fler och fler företag som förstår värdet av att teckna kollektivavtal, och att ha en gemensam plattform som arbetsgivare i dialogen med fackföreningarna. Det är en bra modell som fungerar väl, och som vi vill dra nytta av. Samtidigt är det också en kraft att samla företag inom samma bransch för att ha en möjlighet att lära av varandra, men också för att lyfta fram vår syn på hur vi kan bidra till Sveriges konkurrenskraft och utveckling. Sen finns det rent praktiskt stora fördelar med de möjligheter till stöd och rådgivning inom olika områden som vi har som medlemsföretag.