Hej vd: Sofia Gerstenfeld, Visma Enterprises
Vad tycker du att branschen kan göra bättre för att attrahera fler kvinnor?
– Det har varit – och fortsätter att vara – en mansdominerad bransch. Jag tror att hela branschen behöver jobba brett med alla delar av en yrkesbana – från det att man intresserar sig för teknik och väljer ett jobb inom det, till att man så småningom går i pension. Branschen kan samarbeta mer och bättre kring de här frågorna, inspirera och lära av varandra för att få en större gemensam påverkan på frågan, säger Sofia Gerstenfeld.
Har du några råd till kvinnor som vill söka sig till techbranschen?
– Oavsett vilken bransch man söker sig till så ska man söka sig till en arbetsplats där man delar företagets värderingar med en ledare som man vill arbeta med. Då har man förutsättningar för att trivas och utvecklas. Jag tycker absolut att man ska söka sig till branschen eftersom det här en en framtidsbransch med mycket goda utvecklingsmöjligheter
Hur jobbar ni på Visma för att locka, behålla och utveckla kvinnor i branschen?
– Via vår värdegrund strävar vi efter ett inkluderande förhållningssätt i alla aspekter, inkl. att vi vill ha en könsbalans bland våra medarbetare, allt i syfte att nå en framgångsrik verksamhet. Värdegrundsarbetet sker via framtagande av policies (t.ex. Diversity & Inclusion, likabehandlingspolicy), workshops om våra värderingar, awareness training, inspirationsföreläsningar, D&I discipline inom Visma Group.
– Vi målsätter och mäter löpande Inclusion index och vi rapporterar könsbalansen i vårt Sustainability arbete. Könsbalans eftersträvar vi även generellt i talangprogram såsom traineeprogram och summer internship program. Vi sponsrar initiativ som uppmärksammar behovet av fler kvinnor till Tech-branschen (Women in Tech), Vi bildar
opinion via mig som vd. Jag engagerar mig mkt i dessa frågor, inte minst via mitt engagemang i Almega, TechSverige och Helloworld!
– Som arbetsgivare säkerställer vi att vi erbjuder bra och relevanta villkor för båda könen, både när det gäller ekonomisk ersättning och möjligheterna till hybrid arbetsplats med fokus på resultat i stället för fokus på vart arbetet utförs ifrån. Vi kan framåt arbeta mycket mer med branding av Visma som arbetsgivare och då till exempel fokusera på vår mission och vision så att vi blir bättre på att få kvinnor att inse, förstå och attraheras av vårt uppdrag och vårt bidrag till samhällsutvecklingen. Och även visa att vi är ett företag som står för bland annat värme, välmående och framåtsträvande.