Hej vd: Haval van Drumpt, Tre Sverige
– Det var en självklarhet och vi har en historia av att hjälpa till i svåra situationer. Vi gjorde samma sak under de särskilda händelserna i Beirut och Afghanistan. När man själv eller någon nära befinner sig i en situation som den i Ukraina, är det kostnaden för kommunikation det sista man ska behöva tänka på. Vi som operatör vill då göra allt för att underlätta kommunikationen så mycket som möjligt, säger Haval van Drumpt.
Ni har även delat ut kontantkort vid färjeterminalen i Nynäshamn till personer som flytt från Ukraina till Sverige; hur har detta initiativ tagits emot?
– Det har tagits emot väldigt bra både av de som flytt kriget och volontärerna på plats i Nynäshamn. Det är så klart viktigast att först tillgodose de basala behoven som mat och kläder. När de behoven är täckta är det första man vill göra att ta kontakt med de som är kvar i Ukraina, eller kunna kontakta det boende man ska ha i Sverige. Det är svårt att förstå vikten av att kunna kommunicera med nära och kära, om man inte själv har befunnit sig i en liknande situation. De flesta som kommer har sina pappor, söner, bröder eller män kvar i Ukraina och det är så klart av högsta vikt att kunna få tag på varandra, utan att behöva bekymra sig för kostnader.
– Internet är också av stor vikt för att kunna komma i kontakt med svenska myndigheter. Vi delar ut 20 000 simkort tillsammans med vårt systerbolag hallon. Vi har nu omprioriterat och får hjälp att dela ut fler simkort genom bland annat Stadsmissionen på deras specialboende i Stockholm för flyktingar från Ukraina.
Vad är din uppmaning till andra techföretag som vill hjälpa till?
– Tänk utanför boxen, alla kan göra något! Tro inte att det ni som företag har möjlighet att hjälpa till med är “för lite”. Alla insatser behövs och vi i teknikbranschen kan komma med innovativa lösningar som verkligen kan underlätta för de som flytt kriget. Man ska inte heller glömma hur många personer som kommer hit och faktiskt behöver ett jobb. Vi väljer strategin “gräv där du står”, det vill säga att vi försöker hjälpa till med det vi kan som är telekom och kommunikation som betyder mycket för många.
– Det är fantastiskt att se engagemanget från enskilda personer, medarbetare och företag i Ukraina-krisen. Det ger mitt i en av de mörkaste händelserna de senaste decennierna ändå hopp om en ljusare framtid. De goda krafterna är trots allt de starkaste i längden.