
Skyddsombudens skyldigheter/rättigheter – om samverkan och ansvar
Som arbetsgivare har man det övergripande ansvaret för arbetsmiljön, men många fler i organisationen har olika roller med specifika uppgifter och förväntningar. Samarbete mellan arbetsgivare och medarbetare är en förutsättning för att skapa goda arbetsförhållanden. En av grundtankarna i arbetsmiljölagen är därför att tyngdpunkten i arbetsmiljöarbetet ska ligga i samverkan. Under detta webbinarium går vi bland annat igenom olika aktörers roller och ansvar, hur arbetsmiljöuppgifter kan fördelas, hur samverkan kan se ut i praktiken och skyddsombudens rättigheter och skyldigheter.
Under kursen kommer vi att beröra:
- Roller och ansvar:
Förstå de olika aktörernas roller och ansvar inom arbetsmiljöarbetet. - Fördelning av Arbetsmiljöuppgifter:
Lär dig hur arbetsmiljöuppgifter kan fördelas. - Skyddsombud och skyddskommitté:
Förstå vilka frågor som hanteras i skyddskommittén och samverkansgruppen. - Samverkan:
Hur kan man arbeta för att samverkan ska fungera väl? Vilka strukturer och rutiner underlättar samarbetet.
Målgrupp
Kursen riktar sig till dig som är nybörjare inom arbetsrätten och är VD, HR-specialist, chef, arbetsledare med personalansvar eller på något sätt kommer i kontakt med arbetsrätten i ditt dagliga arbete.
Praktisk information
Datum: 4 december
Tid: 09:00–09:55
Plats: Digitalt via Microsoft Teams
Pris: Gratis för medlemmar, 1 995 kr för icke medlemmar