Hoppa till innehåll

Hej vd: Anna-Karin Edstedt Bonamy, Doctrin

Det har gått fem år sedan Doctrin, en marknadsledande kommunikationsplattform för hälso- och sjukvård, fick en ny vd. Anna-Karin Edstedt Bonamy kan se tillbaka på fem intensiva och lärorika år.

– Att som kommunikationsplattform för vården gå igenom först en pandemi och sedan introduktionen av AI till marknaden har inneburit stora förändringar som påverkat oss i allra högsta grad. Vi har vuxit och utvecklats, dels som produkt men även i vår förmåga att som organisation leverera värde till vården. För mig personligen har det varit utvecklande att växla från ett kliniskt perspektiv, med min bakgrund som läkare, till företagsledarrollen; att få vara en bro mellan teknik och vård. Mest stolt är jag över teamet vi byggt och att vi, trots utmaningar, hållit fast vid vår vision, berättar Anna-Karin Edstedt Bonamy.

Vad tycker du är viktigt för ett ledarskap i din bransch?

– I vår bransch krävs ledarskap som kombinerar snabbhet och innovation, med bibehållen respekt för vårdens komplexitet och krav. Vi behöver förstå vardagen för de som arbetar i vården, samtidigt som vi driver innovation och förändring. Transparens, uthållighet och en kultur där man lär av sina misstag är också avgörande;  särskilt som vi verkar i ett område där tillit och patientsäkerhet är helt centrala.

Vad ser du för utmaningar för Doctrins fortsatta utveckling?

– En tydlig utmaning är att vården är relativt långsam på att ta till sig förändrade arbetssätt, vilket ofta är nödvändigt för att nå den fulla potentialen vad gäller digitalisering. Vi har hittills bara digitaliserat hos de mest förändringsbenägna vårdgivarna, så det finns mycket kvar att göra.  AI är både en utmaning och en möjlighet – det är viktigt att vi tar tillvara potentialen, utan att göra avkall på patient- och informationssäkerhet.

Är det något i TechSveriges healthtech-rapport från i våras som du vill lyfta fram eller kommentera?

– Förutom det utomordentliga caset kring lokal digital triage med Doctrin och Capio, så tycker jag att det är bra att rapporten så tydligt visar både potentialen i digitala lösningar och de hinder som fortfarande finns, som upphandlingar och bristen på interoperabilitet. Viktigast är kanske insikten att vi nu måste gå från analys till handling- att vården, politiken och techsektorn samarbetar mer konkret för att frigöra den kapacitet vi alla vet finns. Det är mycket enklare än man tror om man inte krånglar till det. Vi som idag är integrerade med många av vårdens viktigaste system vet att det inte är tekniken som saknas för att lyckas med interoperabilitet i stor skala, utan att hitta rätt ekonomiska, politiska och organisatoriska incitament för vårdens aktörer att prioritera att integrera. 

Vad ser du för fördelar med Doctrins medlemskap i TechSverige?

– Vi får tillgång till ert stora nätverk, både inom tech i stort, men också mer specifikt inom health tech samt möjlighet att vara med och påverka viktiga frågor för hela sektorn. Det ger legitimitet och skapar samarbeten som stärker oss, men också hela branschen.

Doctrin är Sveriges ledande kommunikationsplattform för vården. Plattformen är utvecklad tillsammans med Nordens största vårdgivare och hanterar över två miljoner patientärenden årligen. Resultatet är effektivare flöden och kommunikation, mindre stressad vårdpersonal och framför allt nöjdare patienter.