Teknik kan vara så mycket mer än en ficklampa gjord av en toapappersrulle…
I dagarna fyllde jag år och utan att gå närmare in på exakt hur många ljus det var på tårtan, så kan jag konstatera att jag – efter avslutade studier – nu varit ute på arbetsmarknaden i 11 år. Och det fick mig att börja fundera över de yrkesval vi gör, ofta i mycket ung ålder.
När jag gick på högstadiet hade jag redan bestämt mig – något med fokus på kommunikation och samhälle. Det blev samhällsinriktning på gymnasiet och medie- och kommunikationsvetenskap på högskolan. Det kändes som ett aktivt val men så här med ett antal års distans så inser jag att det kanske inte var fullt så enkelt. Det kanske lika mycket handlade om att välja bort som att välja.
Jag minns tillbaka till åk 8a och min tekniklärare Pär. Han kämpade med att försöka entusiasmera oss i det fantastiska i att kunna bygga sin egen ficklampa av ett par batterier, en mängd frystejp och en gammal toarulle (som vi dessutom var tvungna att ta med hemifrån, för några sådana resurser hade minsann inte skolan… på den tiden heller). Trots Pärs försök att göra teknikämnet roligt så väcktes liksom aldrig det där intresset, den där nyfikenheten som gjorde att jag ville veta mer, lära mig mer.
I mitt nuvarande jobb träffar jag många ingenjörer. Och om jag säger såhär; hade jag vetat då vilken spännande bransch som väntat mig om jag valt naturprogrammet istället, så kanske jag tänkt helt annorlunda, gjort andra val. Och det är också däri jag tror grundorsaken till varför så få – inte minst tjejer – väljer den tekniska banan ligger. Man vet helt enkelt för lite om vad en ingenjörskarriär kan innebära.
Trots att det var några år sedan jag själv gick i åttan, så har på tok för lite hänt inom ramen för just teknikämnet sedan dess. I slutet på maj i år presenterade Skolinspektionen en rapport där man granskat teknikundervisningen i 22 grundskolor. Resultatet visar att teknikämnet många gånger har en undanskymd plats och att undervisningens kvalitet behöver förbättras på flera sätt, bland annat för att bli mer relevant och intressant för eleverna. Kopplingen mellan en ficklampa gjord av en toapappersrulle och ett jobb på Google känns… helt enkelt väldigt långsökt.
Så min uppmaning till alla tekniklärare där ute måste bli; visa på bredden av vad teknikämnet faktiskt omfattar, inkludera IT-aspekten och visa på alla de möjligheter som en karriär som ingenjör kan ge. Och till er rektorer; gör det roligare och mer verklighetsnära för era lärare att lära ut genom att anmäla er skola till Next Up – vårt eget initiativ för att inspirera unga människor, i synnerhet tjejer, till studie- och yrkesval som leder till en framtid inom IT-sektorn.
PS! Jag fick aldrig min ficklampa att riktigt fungera, kanske var det fel på batterierna eller för lite tejp… Ändå jobbar jag för IT-branschen idag. Om än inte som ingenjör.