Svenska entreprenörer i NYC!
Syftet med evenemanget är långsiktigt: att underlätta för svenska IT-startups att etablera sig i USA och därmed öka den svenska IT-exporten. IT är ju en svensk paradgren och jag upplever att det finns ett stort intresse för just svensk IT-kompetens och svenska IT-företag i USA. Att etablera sig där innebär att man får tillgång till en stor och enhetlig marknad – till skillnad från den splittrade marknaden för digitala tjänster i Europa.
”Think big” och flytta ledningen till USA var rådet från Lars Björk, som mycket fängslande berättade om Qliktechs resa från en Lunda-startup 1993 till ett globalt bolag med kunder i 100 länder, 1500 anställda samt notering på Nasdaq.
Det är viktigt att svenska företag gör som Qliktech. Vi ser alltför ofta hur de stora IT-giganterna köper upp små innovativa bolag och införlivar teknik och människor i sin egen organisation. Det är naturligtvis bra för entreprenörerna – att få säkra pengar för sin innovation, som sedan förhoppningsvis kan användas till nya innovationer. Men ur ett nationellt perspektiv är det bättre om företagen får möjlighet att växa sig stora i sig själva och skapa tillväxt och arbetstillfällen i Sverige. Det visar sig att samtliga svenska bolag vi träffade i New York har stora utvecklingscenter i Sverige. Helt enkelt för att vi i Sverige har bra kompetens och en kultur som främjar kreativitet och utveckling.
Vi har under ett par års tid jobbat för att öka engagemanget från Business Sweden för vår bransch. Något som jag nu upplever vara på gång; Business Sweden har numer ett tydligt engagemang och en tydlig organisation för IT-sektorn och under hösten planeras flera IT-event. Bland annat en resa till USA för startups med arrangerade möten med olika riskkapitalister. Mer info om detta och inledande seminarium på hemmaplan kommer i våra nyhetsbrev framöver.
För mig personligen var en av höjdpunkterna under besöket när Ewa Björling öppnade veckans handel på Nasdaq. En symbolisk handling som gav eko inte bara i svenska media utan också i flera amerikanska TV-kanaler. Och amerikanarna kan verkligen göra show av allt – det var en mycket välregisserad och professionell show där ministern och ambassadören och vi övriga svenska statister kablades ut på de stora ljustavlorna på Times Square tillsammans med en alldeles excellent reklamfilm om Sverige och vår innovationskraft. Snyggt jobbat av alla på Business Sweden, svenska konsulatet och alla andra som var med och arrangerade!