Hoppa till innehåll

Next Up: Så var de igång, de 1000 digitala talangerna!

Av Fredrik von Essen

Ettusen åttondeklassare i Stockholms- och Göteborgsregionerna ska under två månader ta sig an och hitta de bästa lösningarna på ett antal utmaningar kopplade till digitaliseringen av skolan. På finaldagarna i mars respektive april kommer två skolor stå som vinnare av Next Up, och med dem en bransch som vunnit på att öppna dörren till sina företag och visat på IT som en framtidsmöjlighet för både tjejer och killar.

”Jag fattar ingenting!”

Av Sofia Yngwe

”När jag kom hit idag var jag helt säker på att jag både var med i matchen och verkligen fattade grejen. Nu känner jag: jag fattar ingenting! Jag är så omodern!”

Jag får kommentaren under avslutningsminglet på vår branschträff IT&Telekomdagen i förra veckan, av en person som jag absolut inte skulle beskriva som någon som inte fattar. Snarare som någon som är smart, framgångsrik, entreprenöriell och entusiasmerande. Men jag förstår känslan.

IT&Telekomdagen 2015

Av admin

Innovation var temat för årets branschdag som hölls på Epicenter i Stockholm. ”Unga entreprenörer som skakar om oss gamla stofiler :-)”, ”Debattpanelen spikade utmärkta relevanta frågor och svar om vad som behövs göras för att ringa in digitaliserings viktigaste frågor just nu”, ”Intressant ämne som satt igång en del tankar, sen är det alltid viktigt och trevligt att träffa branschkollegor.”och ”Föreläsningarna gav mig ett litet uppvaknande och tid för reflektion” var några av omdömena i efterhand!

Kodstart för skolan: Here we go!

Av Fredrik von Essen

Minecraft-äventyr, visual storytelling och Quirkbot-utbildningsprogram. Dessa var några av de 15 projekt som Vinnova idag beslutade om ska få dela på 11 miljoner kronor i utlysningen ”Digitalisering för framtidens skola”. För oss som både brinner för, och oroas över, hur lärare och rektorer ska få kompetens att leda den digitala revolutionen i skolan är det framför allt tre projekt jag vill lyfta fram: Linköpings universitets ”Trippel Helix – Nationell samling för skolans digitalisering”, Kodcentrums ”Kodstart” och Vetenskapens Hus ”Digitalt lärande och programmering i klassrummet”.

Gillar du apparna i din smartphone? Hjälp EU-kommissionen att förstå datadriven innovation.

Av Pär Nygårds

EU-kommissionen snickrar på en strategi för den datadrivna ekonomin – det vill säga att med tillgång till bra information så kan bra beslut fattas. Det må låta självklart. Men desto mer upp- och ihopkopplade vi och våra saker blir, ju mer data blir tillgängligt för att fatta fler och mer nyanserade beslut. Vilket innebär enorma möjligheter till effektivisering och höjd produktivitet.

Next Up: Digital Girl Power

Av Fredrik von Essen

Igår tisdag avslutades årets upplaga av Next Up, där finaltävlingar under veckan som gått genomförts i Umeå, Stockholm och Västsverige. Tillsammans har närmare 1000 åttondeklassare jobbat med case från våra medlemsföretag. Varje skola företräds av fem elever, och i de tre segrande lagen från Hagaskolan, Carlssons skola och Smedingeskolan fanns totalt 11 tjejer och fyra killar!