Branschgemensam policy för hur man bygger ut mobilnät
IT&Telekomföretagen och dess medlemmar har tagit initiativ till och utarbetat en branschgemensam policy för hur man bygger ut mobilnät. Detta är relevant för utbyggnad generellt…
IT&Telekomföretagen och dess medlemmar har tagit initiativ till och utarbetat en branschgemensam policy för hur man bygger ut mobilnät. Detta är relevant för utbyggnad generellt…
Från och med den 1 januari 2019 är Tele2 Sverige AB medlem i IT&Telekomföretagen. Tele2s medlemskap innebär att IT&Telekomföretagens position som arbetsgivar- och branschorganisation stärks,…
Mycket energi och tid har det senaste året investerats i att sätta fart på Trafikverket som agerat bromskloss för bredbandsutbyggnaden. Att bredbandsutbyggnaden är en viktig…
I går gav Regeringen äntligen Trafikverket uppdraget att bidra till bredbandsutbyggnaden i Sverige. Ett beslut som var efterlängtat av oss i branschen. Gårdagens beslut ger…
Av admin
Klagomålen på telefonförsäljare har minskat kraftigt sedan 2015. Det beror bland annat på Konsumentverkets tillsyn och näringslivets egna åtgärder. Den rödgröna regeringen har trots detta valt…
Utgångsläget är tufft. Förtroendet för telekombranschen är lågt, mycket till följd av en historik av tveksamma säljmetoder och oseriösa aktörer. Trots att branschen arbetat hårt med att rensa upp och fokusera på kundnöjdhet är det en lång väg kvar tills vi kan stoltsera med att vara Sveriges bästa konsumentmarknad. Som en butikssäljare sa till mig: ”Att förtroendet är lågt för oss på grund av tidigare beteende är inte roligt, men det är något vi måste hantera. Varje dag.”
Av admin
Många människor i Sverige har nyligen fått okända telefonsamtal från ett telefonnummer som börjar med landskoden för Somalia +252 eller med landsnummer +248 Seychellerna utan att ha någon anknytning till dessa länder. Syftet med dessa så kallade bluffsamtal är troligtvis bedrägligt, enligt polisen. Att bli uppringd eller besvara samtalet kostar ingenting, men den som ringer tillbaka riskerar att få betala hundratals kronor för samtalet.
Av admin
Jacob Bolin, till vardags public affairs på Com Hem blev strax innan jul vald till ordförande i Telekområdet. Här svarar han på några frågor om varför Telekområdet engagerar honom.
Av admin
Mattias Grafström är VD på Telekområdgivarna, som ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Här berättar han om Telekområdgivarnas uppdrag, och hur operatörerna arbetar för att bemöta konsumenternas synpunkter.
Häromveckan meddelade Konsumentminister Per Bolund att regeringen nu tar flera steg för att stärka konsumenternas makt och trygghet. Vår bransch välkomnar detta, och efterfrågar en effektivare tillsyn av oseriösa och i förekommande fall kriminella aktörer på telekommarknaden. Precis som ministern är vi övertygade om att det samtidigt gör att seriösa företag gynnas.
För att få digital åtkomst behöver du abonnera på standardavtalen. Det kostar 6500kr SEK / år för medlemmar och 13000kr SEK / år för icke medlemmar. Du sparar både tid och miljö på det sättet.
TechSverige använder Svenskt Näringslivs inloggningstjänst. Om du inte har något Svenskt Näringslivs-konto, så skapar du det i nästa steg. När du loggat in via Svenskt Näringsliv, så skickas du tillbaka till TechSveriges sajt.