Hoppa till innehåll

Det klarnar på bredbandshimlen

Av Kajsa Frisell

I går gav Regeringen äntligen Trafikverket uppdraget att bidra till bredbandsutbyggnaden i Sverige. Ett beslut som var efterlängtat av oss i branschen. Gårdagens beslut ger…

Säljfokus i telekombutik: hjälpa konsumenter att navigera i den digitala världen

Av Kajsa Frisell

Utgångsläget är tufft. Förtroendet för telekombranschen är lågt, mycket till följd av en historik av tveksamma säljmetoder och oseriösa aktörer. Trots att branschen arbetat hårt med att rensa upp och fokusera på kundnöjdhet är det en lång väg kvar tills vi kan stoltsera med att vara Sveriges bästa konsumentmarknad. Som en butikssäljare sa till mig: ”Att förtroendet är lågt för oss på grund av tidigare beteende är inte roligt, men det är något vi måste hantera. Varje dag.”

IT&Telekomföretagens frågor och svar om bluffsamtal – ring inte tillbaka!

Av admin

Många människor i Sverige har nyligen fått okända telefonsamtal från ett telefonnummer som börjar med landskoden för Somalia +252 eller med landsnummer +248 Seychellerna utan att ha någon anknytning till dessa länder. Syftet med dessa så kallade bluffsamtal är troligtvis bedrägligt, enligt polisen. Att bli uppringd eller besvara samtalet kostar ingenting, men den som ringer tillbaka riskerar att få betala hundratals kronor för samtalet.

Jacob Bolin ny ordförande i Telekområdet

Av admin

Jacob Bolin, till vardags public affairs på Com Hem blev strax innan jul vald till ordförande i Telekområdet. Här svarar han på några frågor om varför Telekområdet engagerar honom.

Vad är Telekområdgivarna? Mattias Grafström svarar!

Av admin

Mattias Grafström är VD på Telekområdgivarna, som ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Här berättar han om Telekområdgivarnas uppdrag, och hur operatörerna arbetar för att bemöta konsumenternas synpunkter.

Nöjda konsumenter en överlevnadsfråga för telekombranschens seriösa aktörer

Av Kajsa Frisell

Häromveckan meddelade Konsumentminister Per Bolund att regeringen nu tar flera steg för att stärka konsumenternas makt och trygghet. Vår bransch välkomnar detta, och efterfrågar en effektivare tillsyn av oseriösa och i förekommande fall kriminella aktörer på telekommarknaden. Precis som ministern är vi övertygade om att det samtidigt gör att seriösa företag gynnas.