Hoppa till innehåll

Äntligen programmering och digitalt skapande på skolschemat!

Av Fredrik von Essen

Idag beslutade regeringen om ändringar i kurs- och läroplanerna för grund- och gymnasieskolan, som innebär att programmering och andra former av digitalt skapande uttryckligen förs in i styrdokumenten. Vi i de digitala näringarna som redan idag skriker efter digitalt kunniga killar och tjejer applåderar naturligtvis.  Nu återstår ”bara” att rusta lärare i att undervisa i de nya momenten, och att uppmuntra rektorer i att genomdriva den nödvändiga digitala förändringen. Det är svåra uppgifter, som vi från branschen gärna hjälper till med!

IT-företagsledare kan hjälpa rektorer att låta pedagogik, inte IT-driftslogik, styra!

Av Fredrik von Essen

Hur undvika att IT-driftslogik, snarare än pedagogisk logik, styr inköp av digitala hjälpmedel? Hur säkra att lärares, och inga andras, krav styr inköpen? Hur ge skolledare en realistisk bild av framtidens arbetsliv? Detta var tre aspekter som jag diskuterade med Mats Östling i tisdags, apropå Skolverkets satsningar på att utbilda skolledare i hur det ”digitala ekosystemet” ser ut.

Skolverket satsar på digital ledarkompetens – IT-bolagsledare kan coacha rektorer i förändringsledning

Av Fredrik von Essen

Skolverket genomför under 2017 ett ambitiöst program för att stärka skolledares digitala kompetens, som en del i en nationell strategi för skolans digitalisering. Vid ett möte med IT&Telekomföretagen-representanter den 17/1 diskuterades om IT-företagsledare genom mentorskap och andra former av samverkan kan stödja rektorer i förändringsledning.

Fyra punkter för mer digital kompetens: kan listan bli bättre?

Av Fredrik von Essen

Fick, på förekommen anledning, frågan om vad som egentligen krävs för att Sverige ska kunna återta ledartröjan inom digital kompetens. Här är min färska lista: fyra konkreta och faktiskt ganska akuta åtgärdspunkter inom områdena offentligt ledarskap, högre utbildning, skola och utrikesfödd kompetens. Något som saknas?

Fridolin välkomnar IT-företag att engagera sig i skoldigitaliseringen

Av Fredrik von Essen

I onsdags (16/11) träffade en stor delegation från IT&Telekomföretagen Utbildningsminister Gustav Fridolin för att under en timme diskutera regeringens kommande strategi för skolans digitalisering. IT&Telekomföretagen lyfte särskilt fram ledarskapets betydelse. Ministern välkomnade IT-företagens engagemang, och vill gärna se ännu mer närvaro i skolan: ”Skolan behöver fler framtidsbilder!”