Hoppa till innehåll

Varmt välkommen som medlem i TechSverige!

Välkommen till TechSverige. När din medlemsansökan beviljades blev du automatiskt ansluten till kollektivavtalet.[TO1]  Men det är en del saker du behöver göra för att få ut maximalt av ditt medlemskap och om du följer den här guiden är du säker på att inte missa något.

Teckna försäkringar

I det välkomstbrev du har fått framgår det vilket medlemsnummer du har. Nu är det dags att teckna de obligatoriska kollektivavtalade försäkringarna hos Collectum och/eller Fora.

Detta gör företaget själv, det sker inte automatiskt.

En guide till hur du tecknar försäkringarna hittar du på Avtalat, som även har kostnadsfri rådgivning.

Ta del av arbetsgivarservice

Upptäck TechSveriges Arbetsgivarguide – en digital kunskapsbank och webbrådgivning som förenklar ditt arbetsgivaransvar. Här får du snabb och enkel tillgång till arbetsrättslig information, praktiska checklistor och stöd i olika processer.

Ladda ner användbara avtalsmallar och blanketter, inklusive anställningsavtal, underrättelse, varsel och besked om uppsägning på grund av personliga skäl eller arbetsbrist med mera. Allt du behöver, samlat på ett ställe!

Här arbetar några av Sveriges främsta arbetsrättsjurister, avtalsexperter och förhandlare. Som medlem får du rådgivning och support i alla frågor som rör arbetsgivarrelationer.

Arbetsrättsexperter med branscherfarenhet finns tillgängliga för dig. Se vilka de är i Arbetsgivarguiden.

Om företaget har ett brådskande ärende kan man kontakta TechSveriges jour tillgänglig mellan 08.30-17.00 på vardagar.

Numret till jouren är 08 665 36 55. Ange företagets organisationsnummer eller medlemsnummer och sedan får du prata med en rådgivare.

TechSveriges verksamhet

För att vi ska kunna hjälpa dig och dina kollegor med omvärldsbevakning är det bra att ni går in och prenumererar på våra nyhetsbrev samt följer TechSverige i våra sociala medier. 

Arbetsrättslig rådgivning

Som medlem får du stöd när det passar dig. I Arbetsgivarguiden finns juridisk rådgivning och information om kollektivavtal dygnet runt, samt mallar och checklistor.

Vid akuta situationer kan du kontakta vår arbetsgivarjour för hjälp från våra experter.

Påverkan, kunskap och nätverk

TechSveriges medlemmar är delaktiga i alltifrån strategisk verksamhetsplanering och problemformulering, till påverkansaktiviteter och förankring av beslut och ställningstaganden i branschspecifik opinionsbildning.

Vår rådsverksamhet syftar både till att säkra att vårt arbete med påverkan och opinionsbildning är väl förankrat hos medlemmarna, och till att utgöra en arena för kunskaps- och erfarenhetsutbyte.

Förutom råden så samlar vi våra medlemmar i ett antal olika nätverk där fokus är kunskapsutbyte.

Vi erbjuder utbildningar som håller dig uppdaterad och hjälper dig att utveckla din verksamhet. Våra experter ger stöd inom arbetsrätt, arbetsmiljö och kollektivavtal. Vi kan även skräddarsy utbildningar för ditt företag.

TechSveriges standardavtal

TechSveriges standardavtal är din nyckel till smidiga och säkra affärstransaktioner. De är redan granskade, vilket sparar tid och kräver ingen djup juridisk kunskap. Du kan snabbt ingå avtal och anpassa dem efter dina behov genom att lägga till eller ta bort klausuler. Det är kostnadseffektivt att använda standardavtal jämfört med att skapa nya från grunden, vilket sparar pengar på juridisk rådgivning. Våra avtal ger tydliga riktlinjer och säkerställer enhetlighet, vilket gör dem professionella och förtroendeingivande. Som medlem får du kraftiga rabatter på standardavtalen.

20 minuters kostnadsfri juridisk rådgivning

Vid frågor gällande våra standardavtal eller tvist med kund får du som medlem tjugo minuters fri telefonkonsultation hos Erik Bergenstråhle, Cirio Advokatbyrå. Om de ”kostnadsfria” 20 minuterna inte räcker till för att lösa frågan, utan ytterligare rådgivning behövs, får du 10 % rabatt. Kontakta standardavtal@techsverige.se.

Årlig uppdatering av medlemsuppgifter

Medlems­avgiften baseras på föregående års lönesumma och består både av en medlemsavgift och en serviceavgift.

I januari varje år samlar Svenskt Näringsliv in medlemsuppgifter via portalen Medlemsuppgift. Då rapporterar du in antal anställda och utbetald lönesumma för föregående år.

Det är medlemsuppgiften som ligger till grund för faktureringen av medlems­avgiften som sker två gånger/år (april och oktober).

Kom ihåg att lämna in uppgifterna varje år, för att säkerställa att du har rätt medlemsavgift. Företaget får ett mail från Svenskt Näringsliv när det är dags.

Hjälp med arbetstillstånd?

TechSverige erbjuder stöd vid medarbetare och kandidaters ansökningar om arbetstillstånd. Vid sidan av sedvanlig rådgivning erbjuder TechSverige, genom en samarbetspartner, biträde i arbetstillståndsprocessen. Denna extratjänst innefattar säkerställande av att anställningsvillkoren uppfyller lagens krav, inhämtande av fackligt yttrande, upprättande av ansökningen och all behövlig kontakt med Migrationsverket och facket.

Övriga förmåner

Företagsförsäkring i samarbete med If.

If anpassar företagsförsäkringen efter ert försäkringsbehov och de risker som finns i er verksamhet. Försäkringen omfattar ansvarsförsäkring med innehåll av rättsskydd, professionsansvars- och databrottsförsäkring samt egendomsförsäkring och tjänstereseförsäkring. Alla medlemsföretag erhåller en rabatt upp till 20 %.