Hoppa till innehåll

Publit kommer att revolutionera förlagsbranschen

Tisdagen den 30 oktober träffar jag Per Helin, grundare av Publit, i en seminariesal på den Nordiska ambassaden i Berlin. Det är i samband med att Nordic Tech Week arrangeras för första gången som vi befinner oss i den tyska huvudstaden. Arrangemanget är ett försök att förbättra samarbetet mellan nordiskt och tyskt näringsliv i IT- och telekomsektorn. Per har själv precis varit på scen och berättat om sitt företag Publit och sina ambitioner om att försöka ta sig in på den tyska marknaden. Siktet är högt ställt, och möjligheterna verkar vara oändliga. I det stilla sorlet av eftersläntrande åhörare börjar vårt samtal.

Blir inte panelerna lite spretiga ibland på sådana här arrangemang?

– Ja, men det är talande för tech. Vad är tech i dag liksom? Eller vad är tech om tio år? Kanske bör man istället fråga sig, vad är inte tech?

Du sa tidigare att du har en bakgrund i musikbranschen, och nu driver du ett digitalt bokförlag…

– Nej, det är inte ett bokförlag.

Vad skulle du kalla det?

– Det är ett mjukvaruföretag. Ett bokförlag lever på att sälja vidare författares upphovsrätt som fysisk bok eller någonting annat. Vi gör inte det, utan vi bygger en plattform som bokförlag och utgivare kan använda sig av för att nå ut på marknaden. Inte någonstans gör vi anspråk på någons upphovsrätt. Vi öppnar upp ekosystemen och låter de som ger ut böcker få en god räckvidd på sin publikation och dessutom kunna analysera data om vad som händer. Sedan kan våra kunder vara bokförlag som bara vill trycka upp 25 exemplar av en bok, eller bokförlag som vill ha mycket större upplagor. Publit är helt enkelt ett mjukvaruföretag i bokbranschen som har konstruerat en lösning för affärsmodeller.

Detta kommer på något sätt att revolutionera förlagsbranschen.

– Ja.

Och det är mycket inom media som har revolutionerats de senaste åren. Vad tror du kommer att hända framöver?

– Dels tror jag att vi generellt sett i mediebranschen kommer att se en ännu starkare konsolidering av större aktörer, eftersom man behöver bygga sina egna plattformar, och det är extremt kostsamt. Men samtidigt kommer vi att se en allt mer defragmenterad marknad i undervegetationen. Det kommer att gå snabbare, och mindre aktörer kommer att ha möjlighet att komma igång snabbare; från dag ett kan man börja trycka upp böcker. Branschen kommer helt enkelt att bli mer lättrörlig.

Mer plattformsekonomi inom media

Du menar att det kommer att bli mer plattformsekonomi inom media?

–  Ja, lite så blir det. För att förstå vad det gör med ekonomin kan jag ge ett exempel. En av våra största kunder använder vår tjänst som en central del i att ge ut sina böcker. En person som skapar ett bokförlag i dag kan få samma produkt som de stora aktörerna. I princip finns det inte längre någon fördel med att vara stor – de fördelar som finns kommer i alla fall att förändras. I dag sker redan 80 % av musikdistribution inom ramen för Spotify. Det är svårt att se vad ett skivbolag skapar för ytterligare nytta. Utvecklingen framöver i den här riktningen tror jag kommer att gå fort.

Nu fick du sitta i en panel. Vad kommer du att ta med dig härifrån?

–  Det är mycket spännande som händer i Berlin, och jag älskar det tyska perspektivet i min panel. Jag gillar det krassa sättet. Det är intressant att höra hur svårt de har att hitta egen innovationskraft, och hur påtagligt det är att de inte är sugna på att ta risk. Det känner vi också när vi är här. Man börjar väldigt snabbt prata om säkerhet och balansräkningar. Det är en helt annan feeling än hemma i Sverige: ”Vi tycker ni är great, men nu ska vi göra lite risk management.” Men som svensk känner man: ”Vad är problemet? Vi ska ju bara jobba ihop.”

Förlagsbranschen måste ändra på sig

Du har berättat tidigare att ni har siktet inställt på Tyskland. Hur känner du inför det?

–  Det kommer nog att gå bra, men det kommer att vara jättetufft. Utmaningen kommer att vara att få branschen att ändra sig. Det är samma utmaning som i Sverige men fördelen med den tyska marknaden är att den är mycket mer fragmenterad. Det finns många fler bolag. Ett stort svenskt bokförlag motsvarar ett tyskt mellanstort. Därför finns det större möjligheter. Det finns en större konkurrens mellan bolagen. Samtidigt är man förstås orolig för risk. Så det finns både fördelar och nackdelar. Man måste förstå deras verklighet, och vi har nu tagit hjälp av människor som förstår den tyska förlagsbranschen. Sedan finns det en kulturell utmaning i att allting måste vara så oerhört seriöst här.

Det går ofta trender i teknikutvecklingen. Vad är nästa stora digitala trend?

–  Jag tror att nästa stora trend blir att säkerställa att information är riktig. I dag är man besatt av att koppla blockkedjeteknologin till kryptovalutor och liknande – man letar efter kommersiell tillämpning – men jag tror att det kommer att vara ointressant på lång sikt, lite som med talande kylskåp. Det kanske var coolt när man kom på det, men vem bryr sig nu? En relevant fråga är hur man säkerställer att min data är min data och att den information man får är riktig. Använda blockkedjeteknoligi till sådant, det tror jag kommer att vara nästa stora trend.

Till vänster Henrik Edin, IT&Telekomföretagen, till höger Per Helin, Publit. Foto Thomas Neukum.