I snart hundra år har kanelbullen knådats och gräddats. Men det var inte förrän på 50-talet som bullen fick en given plats på fikabordet. En självklar del av bullbaket är ugnen.
IT&Telekomföretagens medlem Prevas erbjuder och utvecklar produkter och tjänster som bland annat tar vara på digitaliseringens möjligheter – med förhoppningen om att hjälpa kunderna att stå starka i en värld av global konkurrens. I ett samarbete med den danska ugnstillverkaren Hounö har de utvecklat styrsystemet till ugnar som används i hotell, restauranger, köpcentrum och liknande. Tack vare ny teknik kan ugnarna klara mer än att bara värma livsmedel.
– Idén föddes i ett befintligt samarbete med Hounö. Det fanns ett behov av att bli bättre på förebyggande underhåll, upprätthålla kundrelationen och få in data för att förbättra produkterna, säger Jens Barkvall, konsultchef med fokus på Internet of Things och digitalisering.
Internet of Things
De som använder ugnarna kan direkt i systemet beställa tillbehör och förbrukningsmaterial samt få en tidig indikation om någon del behöver bytas ut. En annan funktion är att det går att dela med sig av recept eller annan information i systemet.
– Då kan till exempel kockar och bagare fokusera på sitt kärnuppdrag i stället för att oroa sig för om ugnen inte fungerar, säger Jens Barkvall.
Jens Barkvall ser ljust på framtiden och påpekar att utvecklingen går snabbt.
– Komponenterna blir allt mer kraftfulla, lättare att använda och produktägarna är i dag mer benägna att utnyttja Internet of Things i sina produkter, säger han.
Tror du att system likt ert kommer bli vanligare i ugnar och för att baka kanelbullar?
Absolut, trenden i industrin är tydlig. För att kunna effektivisera verksamheten ytterligare behövs ny teknik som gör ledtider kortare och ger bättre service till kunder och användare, säger Jens Barkvall.