Digitala kö-lappar hjälper handeln i coronakrisen
CRM-Konsulterna, ett bolag som till vardags hjälper sina kunder med att utveckla sina kundrelationer. Men när corona-krisen kom bestämde sig ett antal medarbetare att vara med Hack the Crisis, ett hackathon som gick av stapeln i början av april. Tillsammans hittade de en lösning som gör det möjligt för kunder som ska handla i butik att stå i kö. Utan att behöva stå i en kö.
Hack the Crisis hade tre fokus: Rädda liv, rädda näringslivet och rädda samhället. Arbetsgruppen som CRM-Konsulterna var med i fokuserade på att rädda näringslivet. Lösningen blev att ta fram en digital kölapp.
Efter Hack the Crisis tog CRM-Konsulterna idén vidare och nu har ett antal medarbetare på sin fritid tillsammans utvecklat tjänsten kölapp. Ett digitalt kölappssystem som gör så att kunderna inte behöver vara oroliga för att behöva trängas med andra när de ska handla.
– Vi ville göra det så enkelt som möjligt. Så lösningen gör att kunderna kan dra en digital kölapp från affärens facebooksida eller via en QR-kod som handlaren kan sätta upp i fönstret i butiken. Det låter banalt men för handlarna idag är det avgörande att följa riktlinjerna och eftersom man inte få ha för många i butiken samtidigt så underlättar ett digitalt kölappssystem mycket. Därför är också tjänsten gratis just nu, säger Kathrine Hogseth, VD för CRM-Konsulterna.
Tanken är att mindre affärsverksamheter ska kunna använda köl-app för att kunna bibehålla sin kundkrets till krisen är över. Lösningen är enkel och det enda butiksägare behöver för att hantera systemet är en mobiltelefon.
– Just nu testar vi systemet hos Åsas Fisk i Spånga. Det är en butik som säljer Fisk och skaldjur men också färdiga matlådor och som vill trygga sina kunder i att de inte behöver trängas med andra. Nu hoppas vi såklart att fler vill använda sig av systemet så att butikerna kan fortsätta sin verksamhet trots coronakrisen, säger Kathrine Hogseth.