Hoppa till innehåll

Hög tid att byta ut utrustning & system beroende av 2G/3G

Det är nu dags att påbörja arbetet med att byta ut utrustning och system som är beroende av 2G eller 3G

Som TechSverige tidigare kommunicerat har teknikskiftet från de gamla mobilnäten baserade på 2G/GSM och 3G över till de nya 4G och 5G-näten påbörjats i Sverige. De svenska mobiloperatörerna har påbörjat stängningen av 3G och 2G/GSM-näten kommer troligen stängas under 2025. Teknikskiftet sker globalt och i vårt grannland Norge är t ex 3G-näten redan nu helt avstängda.

De gamla näten stängs för att ge plats för nya 4G och 5G tjänster som bättre möter kundernas behov. Enligt operatörerna kommer de nya näten ha samma eller bättre täckning som de tidigare, ha högre datahastighet och säkerhet samtidigt som de är mer energieffektiva.

De flesta mobiltelefoner i Sverige använder redan idag 4G för såväl tal som data. Enligt tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) var det under första halvåret 2021 bara 28% av taltrafiken och 2% av datatrafiken som gick via 2G eller 3G. Även om näten alltså inte används i någon större utsträckning för kommunikation mellan människor, så finns det fortfarande väldigt många apparater och lösningar som är beroende av de gamla näten för sk maskin-till-maskin-kommunikation.

Här är våra 5 tips för hur ni går till väga för att säkerställa att ni inte får problem i samband med övergången:

  1. Inventera era mobilabonnemang och era lösningar för att se vad de används till och vilken utrustning SIM-korten sitter i. Om ni är osäkra ta kontakt med er leverantör och operatör.
  2. Utvärdera vilka lösningar ni behöver och hur ni ska använda dem. Det finns flera olika tekniska lösningar som kan ersätta det gamla lösningarna via 2G och ni kanske har ett annat behov idag än när de infördes. Kanske ett steg i er digitalisering och chans utveckla er digitala förmåga?
  3. Ta fram en utbytesplan med era leverantörer och påbörja arbetet så snart som möjligt. Även om ni kanske inte påverkas av nedstängningen idag så finns fördelar med de nya lösningarna och ni riskerar inte att hamna i tidsnöd. Det är många företag som ska byta sina system samtidigt.
  4. Ställ krav på att alla nya lösningar har stöd för 4G/5G eller alternativa tekniker även efter att 2G/3G näten stängts. Sluta att sälja lösningar som kommer att sluta fungera när 2G och 3G näten stängs. Om ni av någon anledning tvingas göra det måste ni var tydliga med informationen om livslängden och ha en uppgraderingsplan klar för era kunder.
  5. Om era anställda eller utrustning ofta är på resande fot utomlands bör ni kontrollera att era telefoner, modem och moduler samt abonnemang stödjer data och taltrafik över 4G även utomlands (s k VoLTE roaming för taltrafik). Flera länder stänger snart eller har redan stängt sina 2G och 3G nät och då fungerar inte längre era telefoner och utrustningar.

TechSverige arbetar tillsammans med många olika branschföreningar, myndigheter och organisationer med att sprida budskapet om teknikskiftet. Vårt mål är att ingen ska vara omedveten om vad som händer och att alla ska ha chansen att vidta åtgärder i tid innan 2G och 3G näten stängs.

Om du vill läsa mer läs gärna vår skrift här på hemsidan techsverige.se/2020/10/dags-att-forbereda-sverige-for-overgangen-fran-2g-och-3g

Information om teknikskiftet finns även på PTS hemsida www.pts.se/teknikskifte      

Dan före dan: Engagemanget för jämställdhet – en dimridå?

Det pratas, på förekommen anledning, en hel del om att lägga dimridåer i dessa dagar. Att avleda uppmärksamheten från det som verkligen pågår och har faktisk betydelse. Att med diverse utspel dölja besvärande fakta.

Imorgon är det den 8 mars och internationella kvinnodagen, sedan 1978 med på FN:s lista över högtidsdagar och ett tillfälle att uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors situation över hela världen. Många kommer imorgon att göra just det. Många kommer också att ta tillfället i akt att berätta om och lyfta fram sitt personliga, och sina företags och organisationers, engagemang för jämställdhet, mångfald och inkludering. Gott så. För att lyckas genomdriva förändring – oavsett område – krävs engagemang i frågan från företagsledningen. Detta bekräftas i rapporten Visionen om jämställdhet (Julia Larsdotter och Matilda Nehlmark 2016), en fallstudie om vilka medarbetare som deltar i jämställdhetsarbetet i några av de företag som varit med i förändringsprogrammet Womentor. En Vd och ledning som visar riktning är väsentligt för att kunna driva ett verkningsfullt jämställdhetsarbete, konstaterar författarna. Det de också konstaterar är att detta ändå inte räcker särskilt långt i sig. De som bär ansvar för att implementera jämställdhetsplanerna och leverera på målen är nämligen mellancheferna, och där brister kedjan ofta. Mellancheferna saknar i många fall en tydlig vision uppifrån, och i de flesta fall kunskap och incitament för att verkställa planerna som de – i brist på just detta – har en benägenhet att tolka som rekommendationer snarare än affärsmål. De vet helt enkelt varken riktigt varför eller hur jämställdhetsarbetet ska bedrivas, vilket rapportförfattarna menar kan förklara att könsfördelningen i branschen är i stort sett oförändrad trots att engagemanget för jämställdhet ser ut att ha ökat ordentligt på sistone. Rapporten Women in the Workplace (McKinsey&Company och Lean In) visar samma sak: mer än 75 % av VD:arna på 130 utvalda företag säger sig ha med jämställdhet bland sina topp tio affärsprioriteringar, men könsfördelningen i de största företagen förändras inte. Innan du avfärdar den amerikanska studien baserat på just det – att den är amerikansk och vi ju är så väldigt mycket bättre här i Sverige – gör ett litet provtryck på ditt eget företag med hjälp av fyra frågor baserade på slutsatserna i rapporten:
  1. Tror dina medarbetare (eller du själv) på allvar på att er jämställdhetsplan kommer att göra jobbet?
  2. Märks jämställdhetsmålen i vardagliga handlingar på jobbet?
  3. Uppmärksammar medarbetare på din arbetsplats öppet när de stöter på beteenden eller språkbruk som är könsdiskriminerande eller bygger på fördomar om hur män/kvinnor är?
  4. Får de operativa cheferna hjälp med att verkställa jämställdhetsplanen? Incitament? Premieras och uppmärksammas chefer för att de uppnår eller närmar sig jämställdhetsmål?
Kan du ärligt svara ja på samtliga? Grattis, det verkar som om ditt företag tar jämställdhet på allvar! Är svaret nej på någon eller några av frågorna? Grattis, nu har du identifierat något konkret att arbeta med för att visa att ditt företag tar jämställdhet på allvar! Jag tror inte att någon majoritet av det engagemang för jämställdhet som vi kommer att få höra om imorgon är några dimridåer i egentlig mening – mycket av det är nog äkta. Men för att engagemanget också ska leda till verklig förändring krävs mer än det de flesta hittills gjort och sagt. Det krävs att vi som inte är framme än följer de företag som visat vägen genom att våga titta lite närmare och gräva lite djupare i våra egna organisationer, i vår kultur, i vårt agerande. Och inte minst i vad vi i praktiken premierar, eftersom det är detsamma som vad vi verkligen prioriterar. Det kommer vara lite svårt och lite jobbigt, men bara gör det. In i dimman nu – och skingra den!