Skip to content

Time to replace equipment & systems dependent on 2G/3G

Det är nu dags att påbörja arbetet med att byta ut utrustning och system som är beroende av 2G eller 3G

Som TechSverige tidigare kommunicerat har teknikskiftet från de gamla mobilnäten baserade på 2G/GSM och 3G över till de nya 4G och 5G-näten påbörjats i Sverige. De svenska mobiloperatörerna har påbörjat stängningen av 3G och 2G/GSM-näten kommer troligen stängas under 2025. Teknikskiftet sker globalt och i vårt grannland Norge är t ex 3G-näten redan nu helt avstängda.

De gamla näten stängs för att ge plats för nya 4G och 5G tjänster som bättre möter kundernas behov. Enligt operatörerna kommer de nya näten ha samma eller bättre täckning som de tidigare, ha högre datahastighet och säkerhet samtidigt som de är mer energieffektiva.

De flesta mobiltelefoner i Sverige använder redan idag 4G för såväl tal som data. Enligt tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) var det under första halvåret 2021 bara 28% av taltrafiken och 2% av datatrafiken som gick via 2G eller 3G. Även om näten alltså inte används i någon större utsträckning för kommunikation mellan människor, så finns det fortfarande väldigt många apparater och lösningar som är beroende av de gamla näten för sk maskin-till-maskin-kommunikation.

Här är våra 5 tips för hur ni går till väga för att säkerställa att ni inte får problem i samband med övergången:

  1. Inventera era mobilabonnemang och era lösningar för att se vad de används till och vilken utrustning SIM-korten sitter i. Om ni är osäkra ta kontakt med er leverantör och operatör.
  2. Utvärdera vilka lösningar ni behöver och hur ni ska använda dem. Det finns flera olika tekniska lösningar som kan ersätta det gamla lösningarna via 2G och ni kanske har ett annat behov idag än när de infördes. Kanske ett steg i er digitalisering och chans utveckla er digitala förmåga?
  3. Ta fram en utbytesplan med era leverantörer och påbörja arbetet så snart som möjligt. Även om ni kanske inte påverkas av nedstängningen idag så finns fördelar med de nya lösningarna och ni riskerar inte att hamna i tidsnöd. Det är många företag som ska byta sina system samtidigt.
  4. Ställ krav på att alla nya lösningar har stöd för 4G/5G eller alternativa tekniker även efter att 2G/3G näten stängts. Sluta att sälja lösningar som kommer att sluta fungera när 2G och 3G näten stängs. Om ni av någon anledning tvingas göra det måste ni var tydliga med informationen om livslängden och ha en uppgraderingsplan klar för era kunder.
  5. Om era anställda eller utrustning ofta är på resande fot utomlands bör ni kontrollera att era telefoner, modem och moduler samt abonnemang stödjer data och taltrafik över 4G även utomlands (s k VoLTE roaming för taltrafik). Flera länder stänger snart eller har redan stängt sina 2G och 3G nät och då fungerar inte längre era telefoner och utrustningar.

TechSverige arbetar tillsammans med många olika branschföreningar, myndigheter och organisationer med att sprida budskapet om teknikskiftet. Vårt mål är att ingen ska vara omedveten om vad som händer och att alla ska ha chansen att vidta åtgärder i tid innan 2G och 3G näten stängs.

Om du vill läsa mer läs gärna vår skrift här på hemsidan techsverige.se/2020/10/dags-att-forbereda-sverige-for-overgangen-fran-2g-och-3g

Information om teknikskiftet finns även på PTS hemsida www.pts.se/teknikskifte      

The day before: The commitment to gender equality - a smokescreen?

There is a lot of talk, on occasion, about drawing a veil these days. To divert attention from what is really going on and has real significance. To hide inconvenient facts with various pronouncements.

Tomorrow is March 8th and International Women's Day, which has been on the UN's list of holidays since 1978 and is an opportunity to draw attention to gender inequality and the situation of women worldwide. Many will do just that tomorrow. Many will also take the opportunity to share and highlight their personal, corporate and organizational commitment to gender equality, diversity and inclusion. Thank you. Successful change - in any area - requires commitment to the issue from senior management. The report confirms this The vision of gender equality (Julia Larsdotter and Matilda Nehlmark 2016), a case study of which employees participate in gender equality work in some of the companies that have participated in the Womentor change program. The authors conclude that a CEO and management that show direction are essential for effective gender equality work. What they also note is that this does not go very far in itself. Those responsible for implementing the gender equality plans and delivering on the goals are middle managers, and this is where the chain often breaks down. Middle managers often lack a clear vision from above, and in most cases the knowledge and incentives to implement the plans, which they tend to interpret as recommendations rather than business goals. They simply do not really know why or how to pursue gender equality, which the report's authors argue may explain why the gender balance in the industry has remained largely unchanged despite a recent surge in commitment to gender equality. The report Women in the Workplace (McKinsey&Company and Lean In) show the same thing: more than 75% of CEOs of 130 selected companies say they include gender equality in their top ten business priorities, but the gender balance in the largest companies does not change. Before you dismiss the US study on that basis - that it's American and we're so much better here in Sweden - do a little test run on your own company using four questions based on the report's findings:
  1. Do your employees (or you) seriously believe that your gender equality plan will do the job?
  2. Are gender equality goals reflected in everyday actions at work?
  3. Do employees in your workplace openly notice when they encounter behavior or language that is sexist or based on prejudices about how men/women are?
  4. Are operational managers supported in implementing the gender equality plan? Incentives? Are managers rewarded and recognized for achieving or approaching gender equality goals?
Can you honestly answer yes to all of them? Congratulations, it seems that your company takes gender equality seriously! Is the answer no to one or more of the questions? Congratulations, you have now identified something concrete to work on to show that your company takes gender equality seriously! I don't think that most of the commitment to gender equality that we'll hear about tomorrow is a smokescreen in the true sense - much of it is probably genuine. But for this commitment to lead to real change, we need more than what most people have done and said so far. It requires those of us who have not yet arrived to follow the companies that have shown the way by daring to look a little closer and dig a little deeper into our own organizations, our culture, our actions. And not least in what we reward in practice, because it is the same as what we really prioritize. It will be a little difficult and a little hard, but just do it. Into the fog now - and dispel it!