Hoppa till innehåll

Nya arbetsgivarservicen – redo för lansering 2025

Med sikte på januari 2025 går utvecklingen av TechSveriges nya arbetsgivarverksamhet snabbt framåt. Ett förstärkt team av arbetsrättsjurister utspridda över landet och en ny digital arbetsgivarservice med AI-verktyg gör att vi kan erbjuda högkvalitativ service dygnet runt. Karolina Löf, chefsjurist och blivande chef för arbetsgivarverksamheten tillsammans med förhandlingschefen Einar Humlin, berättar om hur vi säkerställer bästa kvalitet för våra medlemmar.

Hur långt har TechSverige kommit i utvecklingen av den nya arbetsgivarservicen?

– Utvecklingen går enligt plan och framåt i rask takt. Vårt främsta fokus är att skräddarsy tjänsterna efter våra medlemmars behov. Därför värdesätter vi det stora engagemanget från de medlemmar som deltar i vår referensgrupp och aktivt bidrar till utvecklingen. Med vårt utökade team av arbetsrättsjurister som kommer att finnas utspridda i landet kan vi erbjuda en tillgänglig och kvalitativ arbetsgivarservice. Medlemsföretag med kollektivavtal får fortsatt kostnadsfri rådgivning, men med bättre branschanpassning och till ett lägre pris.

Vad är status på organisationen? Är teamet på plats? 

– Under hösten kommer alla nya medarbetare påbörja sina anställningar och genomgå en on-boarding för att bli ännu mer specialiserade på TechSveriges kollektivavtal och branschens viktigaste arbetsgivarfrågor. Vi säkrar dessutom vår regionala närvaro genom våra vassa rekryteringar i område syd, norr och väst. När vi blir ett fristående TechSverige till årsskiftet kommer vi att vara nio kompetenta arbetsrättsjurister och förhandlare redo att ge våra medlemmar arbetsrättslig service av högsta kvalitet. Det innebär en högre servicenivå med fler antal rådgivare i förhållande till antal medlemsföretag jämfört med idag. Samtidigt utvecklar vi vårt digitala stöd som blir en del av den nya tjänsten för arbetsgivarservice. Med en mer lättnavigerad Arbetsgivarguide med generativ AI kan våra medlemmar snabbt få hjälp med enklare frågor dygnet runt så att våra arbetsrättsexperter kan erbjuda ännu mer personlig rådgivning i mer komplexa ärenden.

Berätta om det nya AI-stödet. Vad kan man som medlem förvänta sig?

– AI-stödet är en del av Arbetsgivarguiden som ingår i medlemskapet och ger tillgång till arbetsrättslig självhjälp dygnet runt. I verktyget använder vi generativ AI liknande ChatGPT, men chatboten kan bara svara utifrån den information som finns på Arbetsgivarguiden och som kvalitetssäkrats av våra jurister.  Det innebär att du som medlem snabbt får ett anpassat och sammanfattat svar på din arbetsrättsliga fråga med hänvisning till var mer information finns på Arbetsgivarguiden, oavsett tid på dygnet. AI-stödet är för närvarande i testfasen, där vi säkerställer att verktyget håller hög juridisk kvalitet och blir så användarvänligt och behjälpligt för våra medlemmar som möjligt.