Vitecs HR-partner om TechSveriges nya arbetsgivarservice
Inför lanseringen av TechSveriges nya arbetsgivarservice har Elin Wännman, HR-partner på Vitec Software Group, varit medlem i referensgruppen. Med viktiga inspel och insikter har hon bidragit till arbetet med att bygga upp en den nya branschanpassade arbetsgivarservicen.
Elin Wännman ser flera stora fördelar med TechSveriges nya arbetsgivarservice och är övertygad om att den kommer att stärka Vitec som arbetsgivare.
– TechSverige har varit intresserade och lyhörda för våra behov och önskemål. Det gör att vi känner oss trygga med att både den personliga rådgivningen och det digitala stöder kommer bli ännu mer anpassat efter våra behov.
Den stora kunskapen om techföretagens förutsättningar och utmaningar innebär ett ökat fokus på de frågor som är viktiga för Vitec Software.
– Och de arbetsrättsjurister och förhandlare som ger oss råd är specialiserade på vårt kollektivavtal. Vi ser även framemot det utvecklade digitala stödet med hjälp av generativ AI som kommer innebära att det går snabbare att hitta relevant information, säger Elin Wännman.
Hon tror att TechSveriges arbetsgivarservice kommer att effektivisera och kvalitetssäkra Vitecs interna processer och arbetssätt.
– I förlängningen bidrar det även till att stärka vårt employer brand, så att vi även fortsättningsvis kommer uppfattas som en professionell arbetsgivare.
Ett av Elin Wännman mest angelägna medskick genom referensgruppen är vikten av att få en utsedd kontaktperson med hög tillgänglighet.
– En dedikerad person som är påläst på vårt kollektivavtal och som lär känna vår organisation. Vi har också lyft önskemål om vidareutveckling av mallar och guider. Att ha tydliga och uppdaterade stödmaterial skapar en säkerhet för både oss och våra medarbetare att veta att vi arbetar rätt från början till slut. De förslag som presenterats för oss i referensgruppen har oftast varit precis sådant som vi önskar att TechSverige ska fokusera på framåt – så i de flesta fall har det räckt att heja på det fina arbete som redan görs.
Vilka andra värden ser ni med ett medlemskap i TechSverige?
– Vi ser fram emot möjligheten till fortsatt erfarenhetsutbyte och dialoger med andra medlemsföretag i branschen. I och med att vi har så mycket gemensamt finns det även fina förutsättningar för att tillsammans kunna göra skillnad och påverka framtida utformning av kollektivavtal, lagar och regler utifrån våra behov och utmaningar.
Vad gör ni för att vara en attraktiv arbetsgivare?
– På Vitec är våra värderingar det kitt som håller oss samman. Värderingarna handlar mycket om en positiv människosyn, att visa tillit och ta stort eget ansvar. Det präglar våra relationer men det är också utgångspunkten när vi sätter upp vår organisation och vår styrmodell. Vi toppstyr inte, eftersom vi vet att de bästa besluten tas så nära kunden som möjligt. Vi guidas också i vardagen av vårt varumärkeslöfte; To rely on – today and tomorrow. Vi är och ska vara att lita på – både som leverantörer, arbetsgivare och kollegor. Det där ordet ”tomorrow” är viktigt, för det ger oss både anledning och ansvar att vara långsiktiga i allt vi gör. Oavsett om det handlar om att vidareutveckla de produkter som våra kunder är beroende av för att deras verksamhet ska fungera, eller om det handlar om kompetensutveckling för våra medarbetare.
– Det är vi medarbetare som gemensamt bygger Vitec, så därför är var och en av oss viktiga för bolagets framgång. Tillsammans skapar vi en kultur där vi trivs, utvecklas och skapar värde för våra kunder. Vi tar oss an utmaningar och firar framgångar som ett team.
Hur arbetar ni för en jämnare könsfördelning, mångfald och inkluderande arbetsplats?
– På Vitec är mångfald en naturlig följd av kulturen av att vara faktabaserad och nyfiken och visa respekt för andra. Eftersom vi är övertygade om att olikheter berikar vår verksamhet strävar vi efter att uppnå en jämn könsfördelning. Vi är inte där än. Precis som för många andra bolag i vår bransch är det en utmaning för oss, då andelen kvinnor inom IT- och datarelaterade utbildningar fortfarande är låg. Men vi vet att det går att göra skillnad genom våra arbetssätt och genom att medvetandegörande invanda tankemönster.
– I vår policy för jämställdhet och inkludering finns en förväntan på chefer i organisationen att de ska arbeta aktivt för inkludering genom att vara förebilder och tydliggöra allas vårt ansvar att dela med oss, lära av varandra och välkomna diskussion. Vi arbetar också med proaktiva åtgärder för att främja mångfald och inkludering. Till exempel så strävar vi efter att använda könsneutrala ord och uttryck i våra annonser, vi använder kompetensbaserad intervjuteknik med fokus på kompetens och erfarenhet för att undvika omedveten diskriminering, vi erbjuder flexibla arbetstider (inom ramen för vad som passar för verksamheten) för att underlätta familjelivet, och när vi planerar för och bjuder in medarbetare till sociala aktiviteter är vi måna om att det ska passa alla inte innebära att någon grupp känner sig exkluderad.
– Vi har även en tydlig handlingsplan för hur alla inom Vitec förväntas agera om de uppfattar ett beteende som icke-inkluderande, respektlöst, ovälkommet och/eller kränkande. Vid våra utbildningsprogram för chefer tydliggör vi det särskilda ansvar som åligger ledare att stödja en inkluderande arbetsmiljö och att agera då beteenden inte är i linje med vår uppförandekod och våra värderingar.
Vilka utmaningar ser ni som de största den närmsta tiden?
– En utmaning framöver är att säkra kompetensförsörjningen. Det saknas redan idag många specialister, och gapet väntas bara växa de kommande åren. För oss innebär det att vi behöver bli ännu bättre på att synas som arbetsgivare och berätta för kandidater varför de ska välja just oss. Vår företagskultur är en stark tillgång för att attrahera nya medarbetare, men det är också en utmaning att lyckas behålla kulturen i och med att vi växer snabbt via förvärv. Vi måste därför jobba aktivt för att säkerställa att alla nya medarbetare känner sig hemma i och vill bidra till den gemensamma kulturen.
– It-säkerhet är också en fråga som ligger högt på vår agenda, en utmaning vi tar på största allvar. Vi står väl rustade idag, men den snabba utvecklingen gör att vi ständigt måste vara på tå och ligga steget före. För att skydda både oss själva och våra kunder behöver vi hela tiden anpassa och förstärka våra säkerhetsåtgärder.