
Hej vd: Susanne Österström Dahlqvist, Oxio
För drygt ett år sedan bytte Teknikhuset namn till Oxio. Nu ska det Umeåbaserade företaget bli det bästa i Sverige för sina medarbetare. Oxios vd Susanne Österström Dahlqvist berättar mer om verksamheten i vår artikelserie Hej vd.
– Vi hjälper våra kunder i att utveckla sin verksamhet och affär. Vi gillar att mixa projektleveranser och konsultverksamhet inom uppdragsområden som rör webb- och systemlösningar, digital arbetsplats (M365 & SharePoint) och verksamhetsstöd. Idag är vi 35 medarbetare, säger Susanne Österström Dahlqvist.
Ni strävar att bli ett av Sveriges bästa företag att arbeta på. Varför är det viktigt och hur ska ni lyckas?
– Vi vet att det är en framgångsfaktor för Oxio att våra anställda är glada och nöjda medarbetare med bra förmåner. Alla vill jobba på en bra arbetsplats med bra ledare, roliga arbetsuppgifter och en trivsam miljö. Det vill vi erbjuda våra medarbetare genom att sticka ut i de här frågorna och visa att vi är bra. Då kommer våra medarbetare att trivas och stanna kvar. Framgångsfaktorn är att leva upp till det vi säger att vi är. Vi har roligt tillsammans och en gemensam mission att ha nöjda kunder. Då får vi en hållbar verksamhet över tid.
– Vårt löfte som arbetsgivare till vår personal bygger på att involvera och skapa delaktighet. Möjligheten till att kunna påverka sin egen utveckling men också att få samarbeta i team med ett bra och gott ledarskap är viktigt. Allt detta ska också ske i ett varmt arbetsklimat som också kännetecknas av ett driv och en affärsnärhet till våra kunder.
Hur använder sig Oxio av AI i arbetet?
– Våra utvecklare har alla tillgång till och använder i stort sett dagligen GitHub Copilot och kan av AI få hjälp med att skriva, kommentera, refakturera och granska kod. Vad gäller våra övriga medarbetare som ägnar mer tid åt ”programmering” i Word, Excel och PowerPoint så använder vi oss av Microsoft 365 Copilot för att skapa utkast, få assistans med att ta fram presentationer, sammanfatta stora informationsmängder med mera. Oxio har också tagit fram egna agenter som vi tränat på vårt eget material och som hjälper oss att skriva bland annat offerter och lösningsförslag med mera. AI:n löser oftast inte hela uppgiften utan det krävs fortfarande förståelse och kompetens kring ämnet i fråga men den ger oftast en väldigt bra start som sparar oss mycket tid.
– Vi har, för våra medarbetare, tryckt på vikten av att använda sig av AI på ett ansvarsfullt sätt och att vara noggranna med att granska det material den tar fram. För att våra medarbetare ska ha något att luta sig mot har vi därför tagit fram en AI-policy och en AI-strategi som alla medarbetare har åtkomst till via vårt intranät. Där finns också riktlinjer för hur vi ska använda AI kopplat till vårt systematiska informationssäkerhetsarbete.
Vilka fördelar ser ni med medlemskapet i TechSverige?
– Vi är en mindre organisation och det vi får av TechSverige är en trygghet i att vi fångar upp och gör saker på rätt sätt plus att vi får stöd av en part med gedigen erfarenhet som kan stötta oss idag och i framtiden. Och som dessutom är specialiserad inom vår bransch.