Hoppa till innehåll

Breda satsningar behövs för att digitalisera skolan

Regeringen har nu tagit ett par välkomna steg i arbetet med att digitalisera skolan. Det är bra, men fler konkreta insatser behövs och arbetet med skolans digitalisering måste gå snabbare.

Den 19 juni kom beskedet från regeringen att de sluter en överenskommelse med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) om att främja digitalisering och digital samverkan i skolan och offentlig förvaltning. IT-minister Anna-Karin Hatt och regeringen tar med detta beslut ett steg i rätt riktning, men digitaliseringen av skolan måste gå snabbare!

Avtalet med SKL kring påskyndande av digitalisering i skolan rör fyra punkter:
• Arbeta med att främja digitaliseringen och fler områden i den digitala agendan.
• Utarbeta ett ramverk för utvärdering och utveckling av digitaliseringen i skolor.
• Etablera ett samverkansforum för skola och IT.
• Ta fram förslag på hur den digitala samverkan mellan kommunala och statliga myndigheter kan förbättras.

SKL ska verkställa detta uppdrag i huvudsak under 2013, med en ersättning om 2,8 miljoner kronor. Med tillfredställelse konstaterar vi undertecknare att statsrådet Anna-Karin Hatt nu tar steg i rätt riktning, helt i linje med de punkter och krav flera av oss drivit i ett tidigare debattinlägg. (Skolan måste digitaliseras snabbare, Dagens samhälle 29 oktober 2012.)

Det här är glädjande framsteg, men långt ifrån tillräckligt. Ett topporgan för samordning är exempelvis inte ett stort framsteg. Sverige behöver i dag konkreta insatser och breddsatsningar.

Upprättande av ett samverkansforum som ett topporgan för att samla erfarenheter och föra dessa tillbaka till regeringen är bra men klart otillräckligt. Här behövs resurser till breda samverkansformer för erfarenhetsutbyte och utvecklingsarbete såväl nationellt (såsom Framtidens lärande och därtill knutet partnerskap av aktörer demonstrerat under fem år), som lokalt och regionalt. Regionala centerbildningar för integration av moderna verktyg och arbetssätt i skola, i lärarutbildning och i rektorsutbildning är avgörande områden för insatser.

Utvecklande av ramverk för utvärdering av kommuners och skolor eget utvecklingsarbete är ett nödvändigt stöd till kommunerna i deras arbete, i enlighet med krav som ställts efter Skolinspektionens och Skolverkets under sista året publicerade utvärderingar av skolans IT-verksamhet. Ett ramverk för utvärdering är ett första steg, men här behövs fortsatt stöd i många former till kommuner att förverkliga digitaliseringen av skolan i enlighet med styrdokumenten.

Vi undertecknare förutsätter att regeringen och utbildningsdepartementet fullföljer initiativet och ger Skolverket uppdrag kring stöd till skolans införande av moderna digitala verktyg och arbetssätt.

I Almedalen kommer alla undertecknarna att genomföra seminarier för ett belysa framgångsfaktorer och framlägga konkreta förslag till en snabbare digitalisering av skolan.

Peter Becker, ordförande Stiftelsen DIU
Alexandra Blomberg, affärsutvecklingschef Netsmart AB
Anne-Marie Fransson, Förbundsdirektör IT&Telekomföretagen inom Almega
Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund
Eva-Lis Sirén, förbundsordförande Lärarförbundet
Åsa Steholt Vernerson, ordförande Svenska Läromedel, kampanjen Mer tid för lärande
Tommy Öqvist, direktör Tieto Healthcare & Welfare Sweden

Artikeln publicerad i Dagens Samhälle 130624