Hoppa till innehåll

Den 21 oktober 2015 16.29

Av Sofia Yngwe

Nu är den här, framtiden. Dagen Marty McFly och dr Emmett Brown anländer till i filmen ”Tillbaka till framtiden 2” från 1989, och som har kommit att bli ett av popkulturens mest mytologiserade datum.

Ofrånkomligen skrivs spaltmeter om filmen, och förutsägelserna i den, just idag. Inte minst om de tekniska innovationer och samhällsfenomen där filmskaparna faktiskt träffade rätt. Men det verkligen hisnande tycker jag snarare är hur fel de samtidigt hade; att den verklighet vi lever i och har tillgång till idag är så oerhört mycket mer avancerad än vi någonsin kunde föreställa oss eller drömma om för bara 26 år sedan.

Gillar du apparna i din smartphone? Hjälp EU-kommissionen att förstå datadriven innovation.

Av Pär Nygårds

EU-kommissionen snickrar på en strategi för den datadrivna ekonomin – det vill säga att med tillgång till bra information så kan bra beslut fattas. Det må låta självklart. Men desto mer upp- och ihopkopplade vi och våra saker blir, ju mer data blir tillgängligt för att fatta fler och mer nyanserade beslut. Vilket innebär enorma möjligheter till effektivisering och höjd produktivitet.

När fibern kom till byn…

Av Ellinor Bjennbacke

Har spenderat ett par (mycket regniga) veckor i nordvästra Jämtland. Och i brist på sol och värme har mycket av aktiviteterna handlat om stugsittande; läsning framför braskamin och djupdykningar i diverse streamingtjänster. Och i en del av Sverige där mobiltäckningen (i bästa fall) stavas EDGE, så är såklart fiber en förutsättning för min kulturella förströelse dessa regniga sommardagar. Men det är självklart så mycket mer än så. Höghastighetsbredband möjliggör distansarbete (när närmaste större tätort ligger ca 11 mil bort), skapar förutsättningar för turistverksamhet (att försöka betala med kort på en svajig ADSL-uppkoppling är inte det lättaste…) och alla typer av näringsverksamhet för den delen (utan bredband hade den återinvigda lanthandeln i grannbyn varit ett minne blott…). Verksamheter som genererar jobb och som möjliggör för personer att fortsatt kunna bo och verka på landsbygden.

Fritt dataflöde kan driva Europas tillväxt

Av admin

En digital inre marknad kommer att skapa miljarder i tillväxt och hundratusentals jobb i EU. Det skriver Carola Lemne, VD Svenskt Näringsliv; Karin Johansson, VD Svensk Handel; Åke Svensson, VD Teknikföretagen, Peter Jeppsson, VD Transportgruppen; Anne-Marie Fransson, Förbundsdirektör IT&Telekomföretagen; Eva Östling, VD Visita.

Junkers jumbostrategi för den digital inre marknaden

Av Pär Nygårds

I onsdags lanserade EU-kommissionen sin tillväxtstrategi för den digitala inre marknaden. Rätt genomförd tror kommissionen att strategin årligen kan stärka den europeiska ekonomin med 415 miljarder Euro samt skapa hundratusentals nya jobb. Vilket låter lovvärt när taxichaufförer, revisorer och fotomodeller väntas bli bortrationaliserade inom en inte alltför avlägsen framtid. Men vad innebär strategin egentligen, och vad avser kommissionen egentligen göra? Har de mod att utmana och genomdriva nödvändiga reformer, eller kommer man slå vakt om etablerade intressen på bekostnad av tillväxtpotential och global konkurrenskraft?

Kaplan och Kajsa i Karlavagnen

Av admin

I onsdagens Karlavagnen i P4 med programrubriken ”Surfar du snabbt eller segar och strular det?” medverkade både IT-minister Mehmet Kaplan och IT&Telekomföretagens Kajsa Frisell. Lyssna i efterhand här.

Next Up: Digital Girl Power

Av Fredrik von Essen

Igår tisdag avslutades årets upplaga av Next Up, där finaltävlingar under veckan som gått genomförts i Umeå, Stockholm och Västsverige. Tillsammans har närmare 1000 åttondeklassare jobbat med case från våra medlemsföretag. Varje skola företräds av fem elever, och i de tre segrande lagen från Hagaskolan, Carlssons skola och Smedingeskolan fanns totalt 11 tjejer och fyra killar!