Hoppa till innehåll
Mats Blomdahl

Hej vd: Mats Blomdahl, Bmore IT

Bland våra cirka 1350 medlemmar återfinns allt ifrån små startup bolag med få anställda, till stora, multinationella företag med tusentals anställda runtom i världen. Under vinjetten ”Hej vd” samlar vi deras syn på året som gått, deras tankar om framtiden men också lärdomar och erfarenheter från en tid som inte liknar någon annan. Mats Blomdahl är vd för Bmore IT.

Hur vill du summera det år som gått, till stor del präglat av coronapandemin?

– Jag tror de flesta företag upplevde stor osäkerhet när pandemin var ett faktum – Bmore var inget undantag där vi inledningsvis genomförde en kort period av permittering. Snart insåg vi att alla våra kunder behövde mer IT-produkter än vad vi föreställt oss och vi behövde få tillbaka all personal i arbete, då blev det även för oss distansarbete för de som ville och kunde arbeta på distans.

– Eftersom vi är ett teknikbolag hade vi redan tidigare digitaliserat alla våra processer så det fanns inga tekniska svårigheter med att arbeta hemifrån. Fortsatta morgonmöten via Teams blev rutin och en trogen skara valde att arbeta vidare från kontoret istället för att arbeta hemifrån. Om jag ska försöka mig på en summering så landar det i en period av oro kring viruset och en mer förvaltande period för företaget.

Vilka lärdomar har ni fått och vad tar ni med er?

– Att inte ha all personal närvarande och att inte träffa kunder och leverantörer har gjort det svårt att skapa den dynamik och glädje som arbetsplatsen normalt erbjuder – det blir helt enkelt inte lika roligt och inspirerande som när kontoret sjuder av aktivitet.

– Det är också svårt att uppfatta hur alla medarbetare mår och när vi diskuterar framtid och utveckling med medarbetare så är det svårare då man befinner sig i en pandemi – med den osäkerhet som detta medför. Men vi vet att vår verksamhet fungerar tack vare bra system och processer så nu är vi mer effektiva än vad vi var innan pandemin – det går alldeles utmärkt att utföra vissa arbetsuppgifter hemifrån och det finns kostnadsbesparingar både för anställd och företag. Däremot passar det inte alltid alla individer och där krävs lite styrning för att alla ska bli nöjda.

Om du blickar framåt, hur ser du på den närmsta framtiden?

– Troligen har vi en mer normal tillvaro efter sommaren med ökade affärsmöjligheter. Vi förbereder oss personalmässigt och till att börja med kommer vi strukturera upp hur vi vill att distansarbete ska fungera fortsättningsvis.

– Vår målsättning är att få tillbaka ett mer aktivt kontor där det ska vara roligt att vistas – med medarbetare som trivs och skapar arbetsglädje. Det har stundtals varit lite ödsligt så vi ser fram mot att möta fler medarbetare – IRL

Har du sett några konkreta fördelar med ert medlemskap i IT&Telekomföretagen under krisen?

– Vi är nya medlemmar men har uppskattat den information som man publicerar på hemsidan, här har vi en hel del branschinformation som vi har nytta av.