Hur vill du summera pandemiåret från er verksamhets perspektiv?
– Det har varit ett år som har haft en stor inverkan på de allra flesta företag, vilket inkluderar både TCS och våra kunder. Trots det har det gått långt bättre än förväntat. Vi har kunnat hjälpa våra kunder att upprätthålla sina verksamheter där många har tvingats ställa om till distansarbete. Men när vi efter pandemin kommer att se tillbaka på året så kommer min första tanke att gå till alla som har drabbats av covid-19, både de som själva har insjuknat och de som har familjemedlemmar som har blivit sjuka eller till och med har avlidit. TCS donerade tidigt cirka 200 miljoner dollar till stöd för forskningen kring, såväl som direkta insatser mot sjukdomen och det är något jag och mina kollegor självklart är mycket stolta över.
Vilka lärdomar har ni fått och vad tar ni med er?
– Det första jag kommer att tänka på är vår omställning till distansarbete. Trots att TCS har över 450 000 konsulter kunde det genomföras på bara ett par veckor, utan att kompromissa med säkerheten. Den lyckade omställningen, i kombination med våra medarbetares och kunders önskemål om att kunna arbeta hemifrån och på distans, har lett till att TCS har beslutat att införa ett nytt distansarbetesprogram. Programmet innebär att ingen medarbetare behöver tillbringa mer än 25 procent av sin arbetstid på kontoret från 2025. Vi har också stöttat kunder med lösningar för att deras distansarbete ska fungera på ett tillfredsställande sätt.
Vilka fördelar har du sett med ett medlemskap i IT&Telekomföretagen under krisen?
– Som medlem i IT&Telekomföretagen och Almega får vi möjlighet att delta i en rad olika forum, initiativ och branschnätverk men vi kan även söka stöd i olika frågor. Coronakrisen har lett till att vi alla nu är ute på obruten mark och därför har vi mycket att vinna på att lära från varandra. IT&Telekomföretagen har en viktig sammanhållande funktion och vi uppskattar verkligen den välvilja som samtliga parter har visat, även konkurrenter emellan, så att vi tillsammans kan komma starkare ur pandemin. Det råder sedan länge en brist på kompetent it-personal i Sverige och pandemin har ökat konkurrensen om talangerna, speciellt de med spetskompetens. IT&Telekomföretagens arbete för att hantera kompetensbristen i branschen är otroligt viktig, både på kort och på lite längre sikt.
Om du blickar framåt, hur ser du på den närmsta framtiden?
– Jag ser väldigt positivt på framtiden! Både ur ett pandemiperspektiv med vaccin som kommer hjälpa till att få stopp på covid-19 globalt och för TCS verksamheter i Norden och övriga världen. I Norden har vi väldigt goda relationer med våra kunder och vi ser en god potential att fortsätta växa. Det finns en stor vilja bland de svenska företagen att satsa ytterligare på it och digitalisering. Vad det gäller just it och digitalisering ser vi att våra kunder är mycket insiktsfulla och att de har stora kunskaper inom området vilket gör att startsträckan för att implementera nya tekniker för att optimera och effektivisera verksamheten blir betydligt kortare än den annars kunnat vara.