Skip to content
Tommy Ljunggren

The technology shift from 2G and 3G - how it affects cities and regions

Teknikskiftet till  en modernare telekominfrastruktur närmar sig och därmed nedstängningen av 2G- och 3G-näten. För kommuner och regioner är det hög tid att komma igång med projekt som säkrar fortsatt drift av system som är beroende av äldre mobilnät och därmed riskerar att bli obrukbara.

Som TechSverige tidigare meddelat står Sveriges telekominfrastruktur inför en omfattande uppgradering då 2G- och 3G-näten, samtidigt som kopparnäten, fasas ut till förmån för moderna 4G-, 5G- och fibernät.

Teknikskiftet innebär många fördelar,  främst i form av högre datahastigheter och en säkrare och mer robust infrastruktur. De nya näten är dessutom mer energieffektiva och kommer att ha samma eller bättre täckning än de gamla. Samtidigt kommer  en rad tekniska enheter som är beroende av de gamla mobilnäten behöva bytas ut, det kan gälla larm, trygghetstelefoner, sjukhustelefoner och styrsystem för VA.

”För kommuner och regioner är det en omfattande inventering som behöver påbörjas nu för att ta reda på vad som behöver bytas ut så att de kan påbörja utbytet. Men få kommuner har kommit igång med arbetet och det är oroande”, säger Tommy Ljunggren sakkunnig om Teknikskiftet 2G/3G på TechSverige.

”Utmaningen är att fånga upp alla de prylar som bara är uppkopplade med 2G eller 3G och som inte klarar omställningen till de nyare näten.”, fortsätter han.

Vad ska kommuner och regioner göra?

För privatpersoner kan det handla om larm, gamla telefoner och robotgräsklippare. I den kommunala och regionala verksamheten är utmaningen mer överhängande då många system, som är en del av kritisk infrastruktur och samhällstjänster, är uppkopplade med gammal teknik.

Utöver det som nämns ovan kan det även handla om larm- och mätvärdesinsamling i kommunala VA-nät, vattenmätare eller funktioner inom fastighetsförvaltning som larm, elektroniska lås, bommar och hisstelefoner.

”Styrning kopplat till dessa tekniker som bara har stöd för 2G, 3G eller koppar kommer upphöra att fungera om de inte byts ut eller uppgraderas. Att ta reda på vad som behöver bytas måste kunden, exempelvis en kommun, själv ta reda på.”, säger Tommy Ljunggren.

Mobiloperatörerna kan se om det sitter SIM-kort i en mobiltelefon och tala om ifall de behöver uppgraderas eller bytas ut, men när det gäller system som finns inbyggda i system, exempelvis inbrottslarm, trygghetslarm och vattenpumpar, har operatörerna ingen kännedom om hur SIM-kortet används.

”Därför måste inventeringen göras av dem som äger och använder systemen på exempelvis regioner, kommuner och sjukhus”, förklarar Tommy Ljunggren.

Givetvis kan man ta hjälp av den som levererat utrustningen och operatörerna kan också hjälpa till med viss information.

Varför sker teknikskiftet?

”De gamla näten klarar helt enkelt inte av att ge kunderna de tjänster och funktioner som kunderna kräver. Användandet av de gamla näten har minskat dramatiskt de senaste åren och de flesta telefoner och andra uppkopplade saker använder redan idag 4G eller 5G. Det här händer inte bara i Sverige utan i hela världen, flera länder har redan stängt ned sina 2G och 3G nät.”

Vad är viktigast att börja med?

”Det viktigaste är att inte vänta, utan att påbörja inventeringen för att  så snabbt som möjligt påbörja utbytet. Givetvis ska man inte heller upphandla eller installera några nya system som är beroende av 2G, 3G eller koppar”, avslutar Tommy Ljunggren.

Nedstängningen av 3G har redan börjat, 2G beräknas stänga under 2025 och kopparnätet 2026.

Den 17 maj arrangerar SKR i samarbete med PTS och TechSverige ett seminarium om vad som gäller inför teknikskiftet.
Fler tips på vad du behöver göra inför inventeringen hittar du här.

The day before: The commitment to gender equality - a smokescreen?

There is a lot of talk, on occasion, about drawing a veil these days. To divert attention from what is really going on and has real significance. To hide inconvenient facts with various pronouncements.

Tomorrow is March 8th and International Women's Day, which has been on the UN's list of holidays since 1978 and is an opportunity to draw attention to gender inequality and the situation of women worldwide. Many will do just that tomorrow. Many will also take the opportunity to share and highlight their personal, corporate and organizational commitment to gender equality, diversity and inclusion. Thank you. Successful change - in any area - requires commitment to the issue from senior management. The report confirms this The vision of gender equality (Julia Larsdotter and Matilda Nehlmark 2016), a case study of which employees participate in gender equality work in some of the companies that have participated in the Womentor change program. The authors conclude that a CEO and management that show direction are essential for effective gender equality work. What they also note is that this does not go very far in itself. Those responsible for implementing the gender equality plans and delivering on the goals are middle managers, and this is where the chain often breaks down. Middle managers often lack a clear vision from above, and in most cases the knowledge and incentives to implement the plans, which they tend to interpret as recommendations rather than business goals. They simply do not really know why or how to pursue gender equality, which the report's authors argue may explain why the gender balance in the industry has remained largely unchanged despite a recent surge in commitment to gender equality. The report Women in the Workplace (McKinsey&Company and Lean In) show the same thing: more than 75% of CEOs of 130 selected companies say they include gender equality in their top ten business priorities, but the gender balance in the largest companies does not change. Before you dismiss the US study on that basis - that it's American and we're so much better here in Sweden - do a little test run on your own company using four questions based on the report's findings:
  1. Do your employees (or you) seriously believe that your gender equality plan will do the job?
  2. Are gender equality goals reflected in everyday actions at work?
  3. Do employees in your workplace openly notice when they encounter behavior or language that is sexist or based on prejudices about how men/women are?
  4. Are operational managers supported in implementing the gender equality plan? Incentives? Are managers rewarded and recognized for achieving or approaching gender equality goals?
Can you honestly answer yes to all of them? Congratulations, it seems that your company takes gender equality seriously! Is the answer no to one or more of the questions? Congratulations, you have now identified something concrete to work on to show that your company takes gender equality seriously! I don't think that most of the commitment to gender equality that we'll hear about tomorrow is a smokescreen in the true sense - much of it is probably genuine. But for this commitment to lead to real change, we need more than what most people have done and said so far. It requires those of us who have not yet arrived to follow the companies that have shown the way by daring to look a little closer and dig a little deeper into our own organizations, our culture, our actions. And not least in what we reward in practice, because it is the same as what we really prioritize. It will be a little difficult and a little hard, but just do it. Into the fog now - and dispel it!